ابداع رایانه‌ای که می‌تواند تصاویر غم‌انگیز و شاد را تشخیص دهد

ابداع رایانه‌ای که می‌تواند تصاویر غم‌انگیز و شاد را تشخیص دهد

دانشمندان علوم اعصاب با ترکیب فناوری ماشین‌های یادگیری و علم اعصاب موفق به ایجاد یک شبکه عصبی که می‌تواند احساسات انسان‌ها را از روی تصاویر آنها شناسایی کند، شدند.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، دانشمندان علوم اعصاب “دانشگاه کلرادو بولدر”(University of Colorado Boulder) آمریکا با ترکیب یادگیری ماشین و علم اعصاب موفق به ایجاد یک رایانه الهام گرفته از مغز شده‌اند که می‌تواند تفاوت بین تصاویر غم انگیز و شاد را دریابد.

“تور واگار”(Tor Wager) نویسنده ارشد این مطالعه گفت: فناوری یادگیری ماشین واقعا در شناخت محتوا و رمزگشایی آنها موثر است. ما طی این مطالعه دریافتیم این فناوری می‌تواند احساس انسانها را نیز تشخیص دهد.

سیستم‌های رایانه‌ای که پژوهشگران طی این مطالعه توسعه داده‌اند مشابه ساختار مغز انسان است. استاد “فیلیپ کراگل”(Philip Kragel) پژوهشگر مقطع فوق دکتری این مطالعه گفت: بسیاری از افراد بر این باورند که انسان‌ها محیط خاص خود را به روش خاصی ارزیابی می‌کنند و احساسات از سیستم خاص مغز که “دستگاه کناره‌ای”(limbic system) نام دارد، پیروی می‌کنند. ما طی این مطالعه دریافتیم که خود قشر بصری نیز نقش مهمی در پردازش و درک احساسات دارد.

دستگاه کناره‌ای یا سیستم لیمبیک یا سامانه عصبی احساسی، مجموعهٔ پیچیده‌ای از سازه‌های عصبی است که زیر مخ و در دو طرف نهنج(تالاموس) یافت می‌شود. دستگاه کناره‌ای مجموعه‌ای از ساختارهای مغزی است که در تمام پستانداران وجود دارد و در انجام عمل بویایی و فعالیت‌های دیگر مانند اَعمال خودفرمان و بروز هیجان و سایر رفتارها دخالت دارد.

این دستگاه عامل زندگی احساسی ما و فعالیت‌های مغزی، مانند یادگیری و شکل گرفتن خاطره‌ها می‌باشد. دستگاه کناره‌ای چرایی لذت بخش بودن برخی چیزها، مانند غذا خوردن، و علت برخی بیماری‌ها در اثر فشار روانی، همچون فشار خون بالا را توجیه می‌کند.

طی این مطالعه پژوهشگران یک شبکه عصبی به نام “الکس نت”(AlexNet) توسعه داده و از آن استفاده کردند. این شبکه، رایانه‌ها را قادر می‌سازد تا اشیاء را شناسایی کنند. پژوهشگران این شبکه عصبی را به گونه‌ای تنظیم کردند تا بتواند احساس واقعی انسانها را هنگام مشاهده یک تصویر خاص پیش‌بینی کند. محققان در گام بعدی علاوه بر شبکه مذکور از شبکه ای دیگر موسوم به  شبکۀ “اِمونت” (EmoNet) استفاده و ۲۵ هزار تصویر را در آن وارد کردند.

آنها این تصاویر را به ۱۸ فرد نشان دادند و در همان هنگام با “اف‌ام‌آرآی” یا “تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی”(Functional Magnetic Resonance Imaging) نیز فعالیت مغز آنها را اندازه گیری کردند. به طور شگفت انگیزی پژوهشگران دریافتند الگوهای شبکه عصبی انسان و رایانه مبتنی بر شبکه عصبی یکسان بود. تصویری را که انسان با مشاهده تصویر تشخیص می‌داد شخص مورد نظر ناراحت است رایانه نیز همان پاسخ را می‌داد.

سپس از رایانه خواسته شد تا آن تصاویر را به چند بخش که شامل اشتیاق، میل جنسی، ترس، هیجان وتعجب بود تقسیم کند. پس از آن مشخص شد این برنامه عملکرد خوبی در شناخت برخی احساسات از تصاویر دارد به گونه‌ای که حتی انسان‌ها در آن حد نمی‌توانند. این سیستم می‌تواند به طور دقیق و به طور مداوم ۱۱ نوع از انواع احساسات را با دقت بیش از ۹۵ درصد طبقه‌بندی کند. علاوه بر تصاویر، توانست حتی فیلم‌ها را نیز بر اساس نوع آنها(کمدی، عاشقانه، درام و ترسناک) با دقت ۷۵ درصد طبقه‌بندی کند.

یافته‌های این مطالعه در مجله “ScienceAdvances” منتشر شد.


telegram2 files