سایک نیوز  »  دسته‌بندی نشده   »   پیشگیری از زوال عقل با پیروی از سبک زندگی سالم

پیشگیری از زوال عقل با پیروی از سبک زندگی سالم

پیشگیری از زوال عقل با پیروی از سبک زندگی سالم

 

بنابه گفته محققان دانشگاه اکستر در بریتانیا، با پیروی از سبک زندگی سالم می‌توان از خطر ژنتیکی زوال عقل پیشگیری کرد.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از طبنا (خبرگزاری سلامت)، بنابر بررسی‌های محققان بریتانیایی مشخص شده که می‌توان با پیروی از سبک زندگی سالم از خطر ژنتیکی بیماری‌های زوال عقل، مانند بیماری آلزایمر، محفوظ ماند. این محققان می‌گویند، سبک زندگی سالم می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های زوال عقل در افرادی که به طور ژنتیکی در معرض این خطر قرار دارند تا ۳۲ درصد بکاهد. این کاهش خطر در افرادی که زندگی سالمی در پیش نگرفته‌اند، مشاهده نشد.

درحقیقت افرادی که از نظر ژنتیکی در خطر ابتلا به زوال عقل هستند و سبک زندگی نامطلوبی دارند، سه برابر بیشتر از افرادی که سبک زندگی سالم دارند، به این بیماری مبتلا می‌شوند.

بنابه گفته محققان دانشگاه اکستر، این اولین بار است که مشخص می‌شود سبک زندگی سالم در کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر موثر است. این نتیجه بسیار عالی است زیرا به افراد این اطمینان را می‌دهد که حتی اگر از نظر ژنتیکی در خطر بالای ابتلا به این بیماری قرار دارند، می‌توانند با سبک زندگی مناسب جلوی این خطر را بگیرند.

محققان بریتانیایی به مدت ۸ سال، اطلاعات مربوط به ۱۹۶هزار و ۳۸۳ بزرگسال ۶۰ سال به بالا را بررسی کردند. آنها در این مدت متوجه شدند که ۱۷۶۹ نفر از این افراد به بیماری‌های زوال عقل مبتلا شده‌اند. محققان در ابتدای این بررسی، افراد داوطلب را در سه گروه احتمال خطر بالا، متوسط و پایین ابتلا به زوال عقل طبقه‌بندی کردند.

آنها برای ارزیابی خطر ژنتیک در ایجاد این بیماری، به داده‌ها و عوامل شناخته شده خطر ژنتیکی بیماری‌های زوال عقل در تحقیق‌های محققان گذشته رجوع کردند.

همچنین این محققان بریتانیایی برای بررسی سبک زندگی، افراد داوطلب را بر اساس نوع رژیم غذایی،‌ مصرف سیگار و الکل و فعالیت بدنی در طبقه‌های مطلوب، متوسط و ضعیف دسته‌بندی کردند.

نتایج این بررسی‌ها نشان داده است که سبک زندگی سالم، ارتباطی مستقیم با کاهش زوال عقل دارد. بنابراین افراد به ویژه آنهایی که از نظر ژنتیکی مستعد این بیماری هستند، می‌توانند با پیروی از نوع زندگی سالم، خطر زوال عقل را از خود دور کنند.

 


telegram2 files

عضویت در خبرنامه

توصیه شده ها

>