سایک نیوز  »  دسته‌بندی نشده   »   ساخت مچ‌بندهای ویژه افراد مبتلا به افسردگی، اضطراب و اختلالات دو قطبی

ساخت مچ‌بندهای ویژه افراد مبتلا به افسردگی، اضطراب و اختلالات دو قطبی

محققان انگلیسی با استفاده از مواد هوشمند موفق به ساخت مچ‌بندهایی شده‌اند که با تغییر رنگ دادن، گرم شدن، لرزیدن و فشار وارد کردن به مچ دست افراد مبتلا به اختلالات خلقی؛ به آنها کمک می‌کند احساسات خود را بهتر کنترل کنند.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از طبنا(خبرگزاری سلامت) درک احساسات و چگونگی کنترل آن‌ها، مهارت‌های پیچیده‌ای است که بسیاری از افراد آن را سخت و دشوار می‌دانند اما اکنون محققان دانشکده محاسبات و ارتباطات دانشگاه «لنکستر» در انگلیس، موفق به ساخت مچ‌بندهایی شده‌اند که به افراد مبتلا به افسردگی، اضطراب و اختلالات دو قطبی کمک می‌کند تا احساسات خود را درک کنند.

مچ‌بندهای یاد شده که بر اساس سطح «انگیختگی عاطفی» تغییر رنگ می‌دهند، به کاربر اجازه می‌دهند تا به آسانی و بدون رجوع به تلفن همراه و صفحه نمایش رایانه یا تبلت خود، تغییر عاطفی ایجاد شده را ببینند و احساس کنند.

محققان این مچ‌بندها را با استفاده از مواد هوشمند «ترمو کروم» که در هنگام گرم شدن تغییر رنگ می دهند و نیز ابزارهایی درست کردند که مچ را می‌لرزانند و به آن فشار وارد می‌کنند.

این مچ‌بند همچنین مجهز به یک حسگر واکنش پوستی است که تغییرات در برانگیختگی عاطفی را از طریق واکنش گالوانیک پوست که میزان رسانایی الکتریکی آن را اندازه گیری می‌کند، تشخیص می‌دهد و این تغییرات را به طرق مختلف نمایش می‌دهد.

آزمایشات انجام شده بر روی این مچ‌بند نشان داد که کاربر با استفاده از این مچ‌بند می تواند در لحظه متوجه واکنش احساسی خود شود و متوجه شود که حالت خلق و خویی وی به سرعت عوض شده و نیز عاملی که موجب فعال شدن این ابزار شده است را شناسایی کند؛ چرا که همواره یک واکنش احساسی موجب تحریک این مچ‌بند نمی‌شود بلکه برخی اوقات فعالیت‌های دیگر مانند ورزش کردن نیز می‌تواند موجب بروز واکنشی در این مچ‌بند شود.

یکی از قابل توجه‌ترین یافته‌های این آزمایشات این بود که این مچ‌بندها به شرکت‌کنندگان کمک کرد تا واکنش‌های عاطفی را که پیش از این حتی بعد از دو روز قادر به شناسایی آن‌ها نبودند، شناسایی کنند.


telegram2 files

عضویت در خبرنامه

توصیه شده ها

>