خدمات مشاوره‌ای و روان‌شناسی بدون اخذ پروانه از نظام روان‌شناسی ممنوع شد/ اخذ مجوز از وزارت ورزش و جوانان و سازمان بهزیستی مغایر با قانون تشخیص داده شد.

خدمات مشاوره‌ای و روان‌شناسی بدون اخذ پروانه از نظام روان‌شناسی ممنوع شد/ اخذ مجوز از وزارت ورزش و جوانان و سازمان بهزیستی مغایر با قانون تشخیص داده شد.

 

عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفت: از این پس هیچ فرد، سازمان یا نهادی نمی‌توانند بدون اخذ مجوز پروانه از نظام روان‌شناسی و مشاوره مجاز خدمات روان‌شناسی و مشاوره نماید.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از خبرنگار اجتماعی خانه ملت؛ در تاریخ 98/02/23 نشست کمیته موارد خاص کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی پیرامون تفاهم‌ بین سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره و مسئولین سازمان بهزیستی کشور به منظور توافق همکاری دو نهاد برگزار شد که اکنون در دومین نشست این موضوع، مقرر شد بر اساس مفاد مواد 2 و 3 قانون تشکیل سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران مصوب 82/01/27، هر فرد در سازمان بهزیستی یا نهاد دیگر در سراسر کشور اگر قصد فعالیت روان‌شناسی و مشاوره دارد باید ابتدا به عضویت سازمان نظام نائل آید.

در این خصوص رضا شیران، رئیس کارگروه موارد خاص و عضو کمیسیون اصل نود قانون اساسی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خانه ملت ضمن تایید این خبر اظهار داشت: مستند به مواد 5، 4 و 3 قانون نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران که در سال 82 تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده است، هر فردی در هر مکانی که مشغول ارائه خدمات روان‌‎شناسی و مشاوره است، باید پروانه اشتغال از سازمان نظام روان‌شناسی را دریافت کند. اخذ مجوز از وزارت ورزش و جوانان و سازمان بهزیستی مغایر با قانون تشخیص داده شد.

وی تصریح کرد: مستند به رأی هیأت انطباق بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین، در سال 92 اخذ مجوز از نهادهایی همچون وزارت ورزش و جوانان، سازمان بهزیستی و سایر دستگاه‌هایی که موضوع ماده 222 قانون برنامه پنجم بوده‌اند، مغایر با قوانین تشخیص داده شدند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنابراین با تصریح قانون، از این پس هر فردی که قصد فعالیت خدمات روان‌شناسی و مشاوره اعم از مراکز ی که سازمان بهزیستی مجوز می‌دهد یا نهادها یا سازمان‌های دیگر، باید ابتدا از سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره، پروانه اشتغال کسب سپس بعد از طی تشریفات لازم، پروانه اشتغال حرفه‌ای دریافت کند.

سازمان بهزیستی می‌تواند صلاحیت حرفه‌ای مدیر فنی، روان‌شناس و مشاوران مرکز خود را استعلام کند.

شیران در پایان گفت: همچنین سازمان بهزیستی می‌تواند مراکز مشاوره اجتماعی و روان‌شناختی ویژه جمعیت هدف خود را راه‌اندازی و صلاحیت حرفه‌ای مدیر فنی، روان‌شناسان و مشاوران مرکز را از سازمان نظام استعلام کند.

 

 

منبع: سازمان نظام روانشناسی و مشاوره


telegram2 files