باید بر کیفیت کار روانشناسان سرای محلات نظارت شود

باید بر کیفیت کار روانشناسان سرای محلات نظارت شود

 

شهرداری تهران برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی و روانی باید بحث “سواد سلامت روان” را در شهر تهران در دستور کار خود قرا دهد .

دکتر محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در خصوص نظارت بر کیفیت کار و صلاحیت روانشناسان و مشاوران مشغول در سراهای محلات شهرداری توضیحاتی را ارائه دادند؛

وی گفت: یکی از کارهای من طی دو ماهی که در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره مسئولیت گرفته ام، ارتباط و مذاکره با مسئولین تمام ارگان ها خصوصا با مدیر کل سلامت شهرداری تهران بوده است.

دکتر حاتمی ضمن بیان اینکه در تهران 350 سرای محله خدمات روانشناسی و مشاوره به شهروندان ارائه می دهند، افزود: بر اساس طرحی که اخیرا به شهرداری ارائه دادیم، قرار شد در هر منطقه روانشناسان و مشاورانی را به عنوان نمایندگان سازمان معرفی کنیم تا بر کیفیت کار کسانی که مهارتهای زندگی و برنامه های ارجاع را برعهده دارند نظارت کنند.

او ادامه داد: همچنین اگر منطقه ای نیاز به روانشناس و مشاور داشته باشند از طریق سازمان نیاز آن ها را برطرف کنیم. در تهران 2200 روانشناس و مشاور پروانه دارند و خیلی از آن ها هم بیکارند از این افراد می توانیم برای همکاری با شهرداری و سرای محلات استفاده کنیم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت:جلسه ای هم با دکتر الهام فخاری عضو شورای شهر تهران که مسئولیت شوراهای شهر و روستا را هم در تهران برعهده دارند، داشته ایم و تصمیم گرفتیم به کسانی که عضو این شورا هستند، آموزش های مخصوص ارتباط با مردم را بدهیم و پس از مدتی این برنامه را به کل کشور سرایت خواهیم داد.

حاتمی از طرح پیشنهادی خود برای شهرداری تهران در خصوص پیشگیری از آسیب های اجتماعی و روانی در تهران هم حرف زد: شهرداری تهران باید بحث “سواد سلامت روان” را در شهر تهران در دستور کار خود قرا دهد، چون ما اگر سواد سلامت روان را افزایش دهیم آسیب ها کاهش می باید.

وی در این باره تأکید کرد: در واقع به محض اینکه فرد مشکلی برایش پیش بیاید باید به متخصص مربوطه برای برطرف کردن مشکلش مراجعه کند زیرا اگر مراجعه نکند این مشکل پس از مدتی مزمن می شود و حتی شاید دیگر نتوان کاری برایش کرد. بنابراین هم رسانه ها و هم شهرداری باید برای افزایش سطح سواد سلامت شهروندان تلاش بیشتری کنند تا مردم خودشان بتوانند مسائل و مشکلات خود را کنترل کنند.

دکتر محمد حاتمی خاطرنشان کرد: در تمام دنیا مسأله “خودمراقبتی” اصل اول سلامت هر فرد است،این کار زمانی ممکن می شود که افراد به کسی که صلاحیت کار مشاوره و روانشناسی ندارد مراجعه نکنند چون بسیاری از افراد اصلا مدرک روانشناسی هم نداشته و فقط با تبلیغ در فضای مجازی قصد سوء استفاده از مردم را دارند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: مطمئن هستیم که روانشناسان و مشاوران در سال های آتی یکی از اقشار و طبقات صنفی مهم جامعه خواهند بود که می توانند به سلامت شهروندان کمک بسیاری کنند. همین الان هم نسبت به 15 سال پیش روانشناسان و مشاوران ما به یکی از گروه های مرجع تبدیل شده اند و مردم به این گروه اعتماد دارند و دوست دارند در رابطه با مسائل و مشکلات خود با آن ها حرف بزنند و مشورت بگیرند.

 

منبع: بهداشت نیوز


telegram2 files