دکتر محمدحاتمی: بازرسی و نظارت دستور کار سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور است/ لزوم تخصیص بیمه اجتماعی برای مراجعه به روانشناسان

دکتر محمدحاتمی: بازرسی و نظارت دستور کار سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور است/ لزوم تخصیص بیمه اجتماعی برای مراجعه به روانشناسان

به گزارش خبرنگار سایک نیوز، دکترمحمد حاتمی ریسس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: بازرسی و نظارت دستور کار دوره جدید سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور است. وی از دولت و مجلس خواست تا سوبسید و بیمه اجتماعی را برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه برای مراجعه به مشاوران و روانشناسان در نظر بگیرند.

دکترمحمد حاتمی، رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در نشست خبری به مناسبت نهم اردیبهشت ماه روز روانشناسی و مشاوره در محل این سازمان با اشاره به آغاز به کار خود از دو ماه گذشته در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: یکی از دستاوردهای دوره جدید این است که به بحث نظارت و بازرسی کار مشاوران و روانشناسان پرداخته شود، زیرا سلامت روان در کشور مساله مهمی است و نرخ آسیب‌های اجتماعی و روانی در کشور رو به افزایش است. با بررسی‌های صورت گرفته از سوی این سازمان یکی از علل این افزایش ناهماهنگی در ارائه خدمات روانشناسی و دخالت افراد غیرمرتبط است.

فضای مجازی؛ جولانگاه غیرمتخصصان
وی با بیان اینکه در بحث بازرسی و نظارت به فضاهای مجازی توجه ویژه‌ای شده است، اظهار کرد: برخی افراد در فضای مجازی بدون گدراندن حتی دو واحد درسی در رشته روانشناسی خود را مشاور و روانشناس معرفی می‌کنند و مردم نیز بدون در نظر گرفتن صلاحیت آنها به این افراد مراجعه می‌کنند. سازمان نیز مصمم است تا این امر را کنترل کند.

دکترحاتمی با درخواست از مردم برای مراجعه به روانشناسان دارای پروانه فعالیت گفت: حمایت از حقوق مردم یکی از وظایف سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور است. ما از مردم می‌خواهیم تا به مشاوران و روانشناسان دارای پروانه فعالیت و تعرفه‌های سازمان مراجعه کنند. سازمان در بخش بازرسی و نظارت شماره تلفن‌هایی را در اختیار مردم قرار داده است تا مشاوران بدون پروانه فعالیت را معرفی کنند، البته شهروندان به این موضوع نیز توجه داشته باشند که با این شماره تلفن می‌توانند شکایات خود از روانشناسان دارای پروانه فعالیت را نیز گزارش دهند.

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به لیست 5 هزار نفری روانشناسان در سایت سازمان متبوع خود اظهار کرد: شهروندان می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور از رشته تحصیلی و تخصص روانشناسان دارای پروانه فعالیت مطلع شوند، همچنین در حال حاضر 26 هزار فارغ‌التحصیل رشته‌های روانشناسی نیز عضو این سازمان هستند که با نظارت استاد ناظر خود می‌توانند فعالیت مشاوره‌ای انجام دهند. در همین جا از فارغ‌التحصیلان رشته روانشناسی درخواست می‌کنیم تا عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور شوند تا مورد حمایت سازمان قرار بگیرند.

ارگان‌ها از پراکنده‌کاری بپرهیزند

دکترحاتمی ادامه داد:طی چند سال گذشته سازمان با حاشیه‌هایی درباره صدور مجوز برای افراد غیرمتخصص مواجه بود که این امر باعث افزایش آسیب‌های روانی و اجتماعی شده بود. ما یک سازمان معیار هستیم و مجری نیستیم، این سازمان‌های مجری هستند که باید سالانه گزارشی از اقدامات خود درمقابله با افزایش آسیب‌‌ها ارائه کنند. ما از سازمان‌های مجری می‌خواهیم تا افراد غیرمتخصص دارای مجوز فعالیت را به ما معرفی کنند. سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با سازمان بهزیستی مذاکراتی کرده است تا به جای مداخله در کار سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور به جامعه هدف خود رسیدگی کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر صف انجام مصاحبه‌های روانشناسان کوتاه شده است، گفت: در حال حاضر شورای نظارت حرفه‌ای در کنار شورای مرکزی ایجاد شده تا مصاحبه‌ها و گزینش‌ها هر 15 روز و یا هفتگی انجام شود. امیدوارم با توجه به اهمیت مساله سلامت روان در دهه پنجم انقلاب اسلامی یه یک ساماندهی خوبی در این زمینه دست یابیم و آن را در بین شهروندان گسترش دهیم.

دکترحاتمی در ادامه این نسشت تصریح کرد: یکی از راه‌های کاهش آسیب‌های روانی و اجتماعی تخصیص بیمه‌های تامین اجتماعی به شهروندان است، زیرا تعرفه‌های جلسات مشاوره برای اقشار آسیب‌پذیر بالا است. دولت و مجلس شورای اسلامی باید سوبسیدی را برای این امر در نظر بگیرند. ارگان‌هایی مانند سازمان بهزیستی، هلال احمر و کمیته امداد باید در این بخش یاری کنند و بودجه خود را به جای برگزاری برخی همایش‌ها و پراکنده‌کاری‌ها در محل بیمه‌‌های اجتماعی صرف کنند.

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به افزایش 20 درصدی تعرفه‌های مشاوران و روانشناسان گفت: وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی مسئول پایش سلامت روان در جامعه است اما متاسفانه بخش روانشناختی در این وزارتخانه مغفول واقع شده است. از نظر این وزارتخانه سلامت روان تنها در بیماران دارای اختلالات روانی نیازمند بستری خلاصه می‌شود.

حضور نمایندگان سازمان در سرای محله

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره توانمندسازی روانشناسان و مشاوران اظهار کرد: مساله توانمندسازی روانشناسان نیز در دستور کار است و باید کارگاه‌های تخصصی و آموزشی از یکدیگر جدا شوند. روانشناسان باید از طریق نرم‌افزارها آموزش دیده و نمره کسب کنند تا پروانه فعالیت‌شان تمدید شود. کنترل و تبلیغات در فضاهای مجازی، حوزه نشر کتاب روانشناسی و فیلم‌های سینمایی با موضوع روانشناسی باید در حیطه اختیارات سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور قرار بگیرد.

رییس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به فعالیت 350 سرای محله در تهران گفت: در حال حاضر در تهران 2 هزار و 200 نقر روانشناس دارای پروانه اما بیکار وجود دارد که می‌توانند ناظران و نمایندگان سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در این سراها باشند.

دکترحاتمی ادامه داد: نامه‌‌نگاری‌هایی با شورای فرهنگ عمومی شده است تا روز روانشناس و مشاوره که در روز نهم اردیبهشت است در تقویم درج شود.


telegram2 files