سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور در روند تحولی خود می تواند به جایگاه خود که خط اول سلامت کشور است، برسد.

سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور در روند تحولی خود می تواند به جایگاه خود که خط اول سلامت کشور است، برسد.

دکتر محمد حاتمی در سومین همایش بزرگداشت روز روان شناسی و مشاوره که امروز یکشنبه ۸ اردیبهشت سال جاری در سالن حافظ مرکز همایش های بین المللی برج میلاد برگزار شد، ضمن تشکر از برگزار کنندگان این مراسم، اظهار داشت: سال ۸۲ اساس نامه سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور در مجلس تصویب شد. بر همین اساس دکتر غلامعلی افروز طی نامه ای به شورای فرهنگ عمومی خواستار ثبت روز روان شناس و مشاور شد.
وی افزود: اردیبهشت، ماه مراسم ها و فصل بهار است و امیدواریم به یمن این مناسبت ها و بهار اتفاقات خوشایندی برای سلامت جامعه اتفاق بیفتد.
رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، تصریح کرد: سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور در روند تحولی خود می تواند به جایگاه خود که خط اول سلامت کشور است برسد.
دکتر حاتمی، اظهار داشت: از همه فرصت ها جهت معرفی سازمان نظام باید استفاده کنیم. از جمعیت انبوه حاضر در این مراسم خواهش می کنیم از امروز سازمان را به همه نهادها و مردم معرفی کنند.
وی علت چالش های موجود سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور را نشناختن این سازمان عنوان کرد و خاطر نشان کرد: نظام های صنفی کشور به جز سازمان نظام پزشکی، بعد از انقلاب اسلامی ایجاد شده اند و این جزو افتخارات حاکمیت است.
دکتر حاتمی، گفت: حاکمیت به دلیل اشتغالات متعدد مسائل صنفی و حرفه ای را به صنوف واگذار کرده است‌. سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، مصوبه مجلس را دارد و حکم رئیس این سازمان، توسط رئیس جمهور ابلاغ می شود. ما وظیفه سنگین در مقابل روان شناسی و مشاوره کشور داریم.
رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور با بیان ۳ وظیفه سنگین سازمان نظام، گفت: ما سازمان معیار هستیم و هر فردی بخواهد در زمینه روان شناسی و مشاوره فعالیت کند باید مجوز کارش را از سازمان نظام بگیرد.
وی افزود: وظیفه دوم سازمان، نظارت تخصصی است. تاکنون به دلیل مشغله دادن پروانه اشتغال تخصصی این وظیفه به خوبی انجام نشده است.
دکتر حاتمی، تصریح کرد: سومین وظیفه سازمان نظام، توانمند سازی روان شناسان و مشاوران است که با کمک نهادهای مجری انجام می شود زیرا ما نهادی ناظر هستیم نه مجری. سازمان های دیگر مثل سازمان بهزیستی کل کشور و هلال احمر، سازمان مجری هستند و ما باید تائیدیه حرفه ای روان شناسان و مشاوران را بدهیم. مثل بحران سیل. در بحران سیل ما، روان شناس و مشاور اعزام نمی کنیم ولی آن ها را تائید می کنیم.
وی با اشاره به تهدیدات سازمان نظام، گفت: یکی از تهدیدات ما این است که دانشگاه ها توجه جدی به بحث آموزش دانشجویان ندارند و ما ناچاریم دوره کارورزی و کارگاه هایی جهت توانمندسازی روان شناسان و مشاوران بگذاریم.
وی افزود: اکنون دانشگاه ها به صورت انبوه فارغ التحصیل دارند. ما در مقابل مراجعان خود مسئول هستیم. ما باید ورود کرده و از شیوه هایی برای مداخله در این امر استفاده کنیم.
دکتر حاتمی، تهدید دوم را فضاهای مجازی عنوان کرد و گفت: فضاهای مجازی یکی از معضلات روان شناسی و مشاوره است. اکنون فردی که تخصص ندارد در صفحه اینستاگرام خود دم از نشست در وزارت خانه ای جهت حل معضل طلاق و مشکلات خانواده می زند که برای مان عجیب است.
وی ادامه داد: معضل سوم، ناهماهنگی در صدور مجوز برای کسانی است که متقاضی پروانه اشتغال تخصصی هستند.
دکتر حاتمی، با قدردانی از دکتر وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی کل کشور، برای حل مشکل صدور مجوز دفتر و مراکز خدمات مشاوره و واگذاری آن به سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، توسط این سازمان، اظهار داشت: خوشحالیم که در سازمان بهزیستی کل کشور فردی زمام دار است که تحصیلکرده و علمی است. به زودی تفاهم نامه ای با این سازمان خواهیم داست تا از این به بعد پروانه اشتغال تخصصی متقاضیان توسط سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور انجام شود.
وی خاطر نشان کرد: ما باید به حاکمیت کمک کنیم. مقام معظم رهبری نسبت به آسیب های اجتماعی حساس هستند. ما در انجام این مهم جدی هستیم و با کمک سازمان بهزیستی کل کشور این کار را انجام دهیم. مطمئن باشید ظرفیت روان شناسی و مشاوره کشور را در اختیار سازمان بهزیستی کل کشور قرار می دهیم.
دکتر محمد ابراهیم مداحی، رئیس خانه روان شناسان، مشاوران و حرف یاورانه و معاون آموزش سازمان نظام روان شناسی و مشاوره، دکتر وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی کل کشور، دکتر علامعلی افروز، رئیس شورای مرکزی سازمان و دکتر زینب نصیری، مدیر کل سلامت شهرداری تهران، دیگر سخنرانان این همایش بودند.
این مراسم با اجرای مجری توانمند، دکتر امیر مسعود رستمی، برگزار شد.

 

منبع: سایکوپرس


telegram2 files