انتقاد تندگویان به طرح افزایش مشوق‌های مالی برای ازدواج دختران زیر۱۸ سال

انتقاد تندگویان به طرح افزایش مشوق‌های مالی برای ازدواج دختران زیر۱۸ سال

 

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان نسبت به تبدیل شدن ازدواج به یک «معامله» به دنبال افزایش مشوق‌های مالی برای دختران زیر ۱۸ سال و پسران زیر ۲۴ سال هشدار داد و گفت: با هدیه دادن به زوج‌های جوان هیچ مشکلی برطرف نمی شود، چراکه مهمترین مشکل ازدواج جوانان اشتغال و مسکن است.

محمد مهدی تندگویان، با اشاره به رأی‌گیری استمزاجی کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص مواد ۲۷ تا ۳۰ طرح جمعیت و تعالی خانواده و ماده ۲۹ آن که دستگاه‌های اجرایی را موظف می‌کند به دختران و پسرانی که زیر ۲۰ و ۲۴ سال ازدواج می‌کنند برای یک بار هدیه ازدواج پرداخت کند، گفت: در زمان تصمیم گیری و بحث در مورد جزئیات وام ازدواج سال ۹۸ نیز گاهی این موارد از مجلس شنیده می‌شد که نماینده‌ها قصد دارند برای تشویق ازدواج جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله قوانینی را مصوب کنند و میزان وام برای آنها افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه این پیشنهادها همان زمان نیز در مجلس رای نیاورد، افزود: البته مطرح شدن دوباره این پیشنهاد برای رسیدن به مرحله تصویب یا اجرا نیازمند طی کردن پروسه قانونی است چراکه در حال حاضر قانون بودجه سال ۹۸ تصویب و برای اجرا ابلاغ شده است و نمایندگان برای تصویب قوانینی که بار مالی برای دولت به همراه دارد، ابتدا باید آن را در کمیسیون بودجه تصویب کرده و سپس در صحن علنی مجلس به رای بگذارند.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: با کلیت ازدواج دختران بالای ۱۸ سال و پسران بالای ۲۴ سال مخالفتی ندارم و حتی در معاونت جوانان پیگیر کاهش سن ازدواج که اتفاقا در سال‌های اخیر با افزایش رو به رو بوده است، هستیم، اما به نظر می رسد پسران زیر ۲۴ سال در جامعه ایرانی چندان شرایط مساعدی‌ برای تشکیل زندگی مشترک ندارند و در صورت محاسبه زمان تکمیل تحصیلات، سربازی، یافتن شغل و … قبل سن ۲۴ سال به این مرحله نرسیده‌اند.

تندگویان با تاکید بر اینکه ازدواج تنها یک «عقد نامه» نیست و بلکه یک قرار داد اجتماعی برای تشکیل زندگی مشترک با اقتضائات ویژه است، اظهار کرد: به لحاظ عملی تشکیل یک زندگی نیازمند حداقل هایی از امکانات، تامین مالی و داشتن شغل به ویژه برای پسران است.

وی با بیان اینکه بهتر است به جای هدیه دادن به زوج های جوان، تسهیلات اشتغال و مسکن در اختیار آنها قرار گیرد، تصریح کرد: این موارد، مشوق‌های به مراتب بهتری هستند. آیا در حال حاضر پسران زیر ۲۴ سال به راحتی می توانند وارد بازار کار شوند و برای تشکیل زندگی مشترک درآمد داشته باشند؟.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اصلی‌ترین مشکلات ازدواج جوانان را مشکل اشتغال و مسکن دانست و گفت: با هدیه دادن به زوج‌های جوان هیچ مشکلی برطرف نمی‌شود، بلکه باید دست کم مسکن ارزان و مناسب در اختیار آنها قرار داد.

تندگویان با اشاره به اینکه افزایش مشوق‌های مالی ممکن است امر ازدواج را تبدیل به یک معامله، به ویژه در مناطق دارای فقر فرهنگی و فقر مالی کند، تاکید کرد: نباید کاری کنیم که دختری با سن کم به عقد فردی در بیاید تا مشوق‌های مالی و نقدی به آنها پرداخت شود، چراکه این مسائل در آینده تبعات اجتماعی بیشتری به همراه دارد و به زندگی مشترک پایدار و سالم منتهی نخواهد شد.

وی با انتقاد از اینکه با وجود گذشت بیش از ۱۰ سال از تصویب قانون «پنجره واحد خدمت» هنوز هم این قانون اجرایی نشده است، گفت: قرار بود تا بر این اساس یک جوان برای کسب مجوزهای مربوط به اشتغال تنها به یک درگاه مراجعه کند و به این ترتیب هزینه مالی و زمانی این فرایند را برای آنها کاهش دهیم، اما عملا این امر محقق نشده است.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان افزود: این درحالیست که معتقدم اگر نمایندگان مجلس این موضوع را دنبال کنند، میزان ازدواج جوانان نیز افزایش می یابد چراکه با افزایش امکان اشتغال آنها و تسهیل فرایند آن، علاقه مندی جوانان به تشکیل زندگی مشترک نیز بیشتر می‌شود.

 

منبع: ایسنا


telegram2 files