راه های حفظ سلامت حافظه در دوران پیری

راه های حفظ سلامت حافظه در دوران پیری

 

محققان دانشگاه البرتا واقع در کانادا عوامل مختلفی را برای بهره‌مندی از حافظه سالم و اجتناب از ضعف حافظه در افراد بیش از 55 ساله شناسایی کردند.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از گروه اخبار علمی ایرنا، بر اساس این تحقیقات معمولا در بین بزرگسالان در هر رده سنی، حافظه زنان، افراد تحصیل‌کرده و افرادی که بیش از سایرین درگیر فعالیت‌های اجتماعی مانند برگزاری مهمانی‌های شام و همچنین فعالیت‌های شناختی جدید مانند کار با کامپیوتر یا یادگیری زبان خارجی می‌شوند، سالم تر است.

در مورد افراد 55 تا 75 ساله، سلامت حافظه با ضربان قلب پایین، شاخص توده بدن بالا، مراقبت از خود و زندگی به همراه خانواده ارتباط دارد. افراد بالای 75 سال که دارای گام‌های سریع‌تر بوده و علائم افسردگی در آن‌ها کمتر است، حافظه سالم‌تری دارند.

همچنین بر اساس این تحقیقات افراد دارای ضعف حافظه تمایل کمتری به حضور در فعالیت‌های شناختی دارند. افراد بین 55 تا 75 ساله مبتلا به ضعف حافظه، ضربان قلب بالاتری دارند و کمتر از خود مراقبت می‌کنند‌؛ در حالی که افراد مبتلا به این اختلال در سنین بالاتر از 75 سال با سرعت کمتری گام برمی‌دارند و در فعالیت‌های اجتماعی کمتری حضور دارند.

به گفته محققان می‌توان این عوامل را به عنوان اهدافی برای توسعه راهکارهای جدید به منظور حفظ سلامت حافظه در دوران پیری و یا برای جلوگیری یا به تاخیرانداختن ضعف حافظه مورد استفاده قرار داد.

ضعف حافظه یکی از اولین علایم بیماری‌های شناختی و عصبی مانند آلزایمر است و به همین علت شناسایی راهکارهای جلوگیری از ضعف حافظه برای مقابله با این نوع بیماری‌ها امری ضروری است.

به رغم پیشرفت علم در زمینه پیشگیری و درمان زوال عقل، آمار مرکز بین المللی آلزایمر نشان می دهد که در حال حاضر 47 میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند و این تعداد تا سال 2050 میلادی، به 131.5 میلیون نفر به ویژه در کشورهای در حال توسعه می رسد.

گزارش کامل این تحقیقات درنشریه Journal of Alzheimer’s Disease منتشر شده است.


telegram2 files