چند توصیه برای بهبود سلامت روان در بهار

چند توصیه برای بهبود سلامت روان در بهار

 

برای بسیاری از افراد بهار زمانی برای شروعی دوباره و تجدید انرژی به شمار می‌رود، اما تغییرات فصلی و آب و هوایی در این فصل می‌تواند بر خلق و خو و سلامت روان افراد تاثیر بگذارد.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از بهداشت نیوز: دکتر کارلی مک کورد – مدیر بهداشت و درمان بالینی و معاون بالینی دانشکده پزشکی تگزاس A & M در این مورد این گونه توضیح می‌دهد که برخی از افراد ممکن است با الهام گرفتن از نو شدن طبیعت در فصل بهار احساسات بهتری داشته باشند، اما با این حال برخی دیگر نیز ممکن است احساسات منفی پیدا کنند که باید با رعایت برخی موارد به پیشگیری و درمان آن‌ها بپردازند.

اختلال افسردگی عمده با الگوهای فصلی که با نام اختلال عاطفی فصلی (SAD) نیز شناخته می‌شود، نوعی اختلال افسردگی مرتبط با فصل تغییر است.

افراد مبتلا به این نوع از افسردگی هر ساله در زمان خاصی از سال به آن مبتلا شده و با پایان آن زمان دوباره سلامت روان خود را باز می‌یابند. برای بیشتر افراد این دوره در آغاز پاییز شروع شده و در طول زمستان ادامه می‌یابد، اما در برخی نیز می‌تواند در بهار و زمستان به وقوع بپیوندد. از علائم این نوع از افسردگی در بهار و تابستان می‌توان به از دست دادن علاقه، اختلالات خواب، تغییر در اشتها، تغییرات وزن و پریشانی یا اضطراب اشاره کرد.

در ادامه توصیه‌هایی برای مقابله با اختلال عاطفی فصلی (SAD) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دانشکده پزشکی تگزاس A & M آورده شده است:

– استفاده از نور خورشید: تغییر سطح نور خورشید می‌تواند نقش مهمی در تغییر حالات داشته باشد. ساعت بدن در ماه‌های زمستانی به دلیل عدم وجود مداوم نور خورشید می‌تواند از حالت طبیعی خارج شود که این امر خلق و خوی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. کمبود نور خورشید هم‌چنین باعث تولید سروتونین و دوپامین در بدن می‌شود. این مواد شیمیایی به طور مستقیم احساسات شادی و رفاه افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.

با آغاز فصل بهار و تابش بیشتر نور خورشید، افراد تمایل بیشتری برای قرار گرفتن در معرض آفتاب و گذراندن وقت خود در فضای بیرونی پیدا می‌کنند. افرادی که در زمستان دچار کاهش انرژی و نشانه‌های افسردگی می‌شوند با آغاز فصل بهار به دلیل تابش بیشتر آفتاب و افزایش سطح تولید سروتونین و دوپامین در بدن، احساسات بهتری داشته و دچار بهبود خلق و خو می‌شوند.

طبق توصیه پزشکان استفاده از نور خورشید از بهترین راهکارها برای بهبود خلق و خوی افراد است و افراد نباید تغییرات ساده‌ای هم‌چون نشستن در نیمکتی در معرض نور خورشید و یا حتی باز کردن پرده‌های خانه برای بهره‌بردن بیشتر از نور خورشید را برای بهبود سلامت روان خود دست‌کم بگیرند.

– جنب و جوش بیشتر: مطالعات به طور مداوم نشان می‌دهند ورزش منظم به طور قابل توجهی نشانه‌های افسردگی را بهبود می بخشد. هم‌چنین با افزایش درجه حرارت و تغییرات آب و هوایی در فصل بهار، ورزش می‌تواند مزایای بیشتری نیز برای فرد به همراه بیاورد.

از زمان‌های کوتاه مانند زمان استراحت پس از ناهار خود در محل کار برای پیاده‌روی کوتاه در ساختمان اطراف محل کار و یا از صبح‌ها برای پیاده‌روی و دویدن در پارک‌ها استفاده کنید. هم‌چنین در روزهای بارانی بهاری نیز حتما برنامه‌های دیگری برای ورزش در فضاهای داخلی داشته باشید.

– ایجاد خاطرات جدید: خلق و خوی افراد به شدت تحت تاثیر نشانه های جسمی، عاطفی و اجتماعی مختلف قرار دارد. بسیاری از این نشانه‌ها می‌تواند از خاطرات نشات بگیرند. بسیاری از افراد فصل‌ها را با نشانه‌های خاصی از جمله یک نشانه مثبت مانند تعطیلاتی خاص یا یک نشانه منفی مانند مرگ یک عزیز به یاد بیاورند.

در صورت امکان زمان‌های خاصی را با خانواده و دوستان خود بگذرانید. هم‌چنین بسیاری از رویدادها و مراسم‌های خاص در فصل‌های مختلف در شهرها برگزار می‌شوند که مشارکت در آن‌ها می‌تواند برای سلامت روان فرد مفید واقع شده و از اختلال عاطفی فصلی جلوگیری کنند.

– خوردن غذاهای سالم: پیروی از یک رژیم غذایی سالم علاوه بر افزایش سلامت جسمی موجب افزایش سطوح احساس رفاه و رضایت افراد می‌شود. مطالعات همبستگی مثبتی بین رژیم‌های غذایی سالم و نتایج بهتر سلامت روان را نشان داده‌اند. بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات تازه در فصل بهار به بازار می‌آیند که افزودن آن‌ها به رژیم غذایی مفید است. در زمان افسردگی ولع افراد برای خوردن غذاهای شیرین و مضر بیشتر می‌شود که جایگزین کردن آن‌ها با سبزیحات و میوه‌های تازه فصل توصیه می‌شود.

– شروعی تازه در بهار برای بهبود سلامت روان: بسیاری از افراد تصور می‌کنند افسردگی‌های فصلی و تغییرات خلقی تنها در فصل‌های سرد زمستانی رخ می‌دهند. اما واقعیت این است که افراد می‌توانند افسردگی فصلی و تغییرات خلق و خو را در هر زمانی از سال تجربه کنند. لازم به ذکر است بسیاری از افراد نیاز دارند تا علاوه بر دنبال کردن این توصیه‌ها برای درمان افسردگی خود و بازیابی سلامت کامل روان خود به روان‌شناس مراجعه کنند.

افرادی که به افسردگی‌های فصلی در بهار مبتلا می‌شوند ممکن است از انرژی بسیار دیگر افراد و تلاش‌شان برای شروعی دوباره متعجب شوند. در صورتی که فردی به چنین احساساتی مبتلا شود باید به یک روان‌شناس یا پزشک متخصص مراجعه کند تا درمان‌های لازم را دریافت کند.


telegram2 files