لزوم آموزش مدیریت بحران‌های روانشناختی به مردم

لزوم آموزش مدیریت بحران‌های روانشناختی به مردم

 

یک متخصص حوزه بهداشت روان گفت: باتوجه به اینکه آثار سیل و حوادث طبیعی ممکن است تا مدت‌ها موجب اضطراب دائمی فرد شود و مشکلات خاصی را برای او ایجاد کند، لازم است در این شرایط مردم آموزش‌های مدیریت بحران و مدیریت بحران‌های روانشناختی را فرا گیرند.

امین رفیعی پور، با بیان اینکه ایران کشوری با طبیعت بسیار شگفت‌انگیز است که گاهی بر اثر عوامل طبیعی موجب وقوع بحران‌ها و وارد کردن خسارت‌های جانی و مالی به انسان‌ها می‌شود، تاکید کرد: مردم نمی‌توانند با طبیعت قهر کنند و در هر صورت افراد توانایی مقابله با پدیده‌های آن را ندارند. یکی از مسائل مهم در شرایط بحرانی “کنترل بر رفتارهاست”؛ چرا که می‌تواند بر فرد و جامعه اثر مثبتی داشته باشد. برای بروز رفتارهای سازگارانه و آگاهانه در شرایط بحرانی باید از تأثیر افکار منفی بر رفتار خود آگاه باشیم.

این پزشک و روان شناس سلامت افزود: عموماً بروز حوادث طبیعی، موجب ایجاد افکار ناکارآمدی خواهد شد که در نهایت در قالب خشم، ناامیدی، غم و اندوه و استرس پس از سانحه بروز می‌یابد. باتوجه به اینکه آثار سیل و حوادث طبیعی ممکن است تا مدت‌ها موجب اضطراب دائمی فرد شود و مشکلات خاصی را برای او ایجاد کند، لازم است در این شرایط مردم آموزش‌های مدیریت بحران و مدیریت بحران‌های روانشناختی را فرا گیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور با تاکید بر اینکه هنگام وقوع بحران‌ها باید افراد بتوانند خشم خود را کنترل کنند، گفت: زمانی که در بحران دچار خشم می‌شویم، نمی‌توانیم عاقلانه و آگاهانه تصمیم گیریم، این درحالیست که مدیریت خشم موجب کاهش آسیب‌ها می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه افکار موجب شکل‌گیری رفتار افراد خواهد شد، گفت: ذهن انسان‌ها به طور مداوم در حال تولید افکار است که در شرایط بحرانی سبب افزایش افکار منفی می‌شود و می‌تواند عموماً در قالب فاجعه‌سازی یا نادیده گرفتن اخبار در فرد بروز یابد؛ به طوریکه اغلب مردم هنگام وقوع حوادث فکر می‌کنند که “اتفاق ناگوار تنها برای همسایه است”، این‌ها تفکرات و هیجاناتی است که تأثیر نامطلوبی بر رفتار افراد می‌گذارد. اگر نتوانیم از تأثیر هیجان‌های منفی بر رفتارمان آگاه باشیم، در نهایت این رفتارهای هیجان مدار موجب آسیب وارد کردن به خود، خانواده و حتی جامعه ما می‌شود.

رفیعی‌پور معتقد است که برای مدیریت رفتارهای منفی باید مرتب افکار خود را شناسایی، با آن‌ها برخورد و افکار سازنده را جایگزین افکار ناکارآمد کنیم. همچنین باید نگرانی‌های دردسر ساز را شناسایی و آنها را به نگرانی‌های کارساز تبدیل کنیم. چه بخواهیم و چه نخواهیم هر بحرانی همراه با غم و اندوه است که برای کاهش فشارهای روانی آن باید با همدلی، همدردی و صبوری، در کاهش آن تلاش کنیم.

این متخصص روانشناسی سلامت در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه دخالت ندادن مسائل سیاسی و انگیزه‌های شخصی هنگام وقوع حوادث، از نظر روانشناسی اصل مهمی است که برخی آن را جدی نمی‌گیرند، تاکید کرد: ما عادت کرده‌ایم هر مسئله‌ای را به مسائل سیاسی ارتباط دهیم، حتی عوامل طبیعی را هم سیاسی می‌کنیم، اما همیشه فراموش می‌کنیم که سیل قهر طبیعی همراه با زیبایی‌های آن است، نباید انگیزه‌های شخصی را به هر چیزی ارتباط دهیم بلکه می‌توان با کمک‌های دوستانه و همدلی در امور مربوط به خود دغدغه‌ها را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه آموزش مدیریت بحران یک اصل مهم است، یادآور شد: حمایت، همدلی، کمک‌های انسان دوستانه و آگاهانه به مدیریت بحران کمک می‌کند تا مردم هر چه سریع‌تر از این بحران عبور کنند.

 

 

منبع: ایسنا


telegram2 files