پیشگیری از خطر اوتیسم با مصرف ویتامین در دوران بارداری

پیشگیری از خطر اوتیسم با مصرف ویتامین در دوران بارداری

 

بنابر بررسی‌های محققان دانشگاه کالیفرنیا در آمریکا، مصرف ویتامین در دوران بارداری، از خطر تولد کودک مبتلا به اوتیسم می‌کاهد.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از طبنا (خبرگزاری سلامت)، زنانی که کودک مبتلا به اختلال اوتیسم دارند، احتمال اینکه فرزند دیگرشان هم اوتیسم داشته باشد، زیاد است. اما تحقیقات نشان داده است، مصرف ویتامین از همان ماه‌ اول بارداری می‌تواند از تولد کودک مبتلا به اوتیسم تا ۱۴ درصد پیشگیری کند.

بنابر گزارش مراکز پیشگیری و کنترل بیماری، از هر ۶۸ کودک، یک کودک به اختلال اوتیسم مبتلاست و معمولا این بیماری با اختلال‌های دیگری همچون سندرم آسپرگر همراه می‌شود. سندرم آسپرگر، نوعی اختلال رشد عصبی است و از طیف اوتیسم به شمار می‌رود. علایم این بیماری با رفتارهای وسواسی و تکراری مشخص می‌شود.

ابتلا به بیماری اوتیسم در پسرها بیشتر و پنج برابر دخترهاست.

افرادی که به اوتیسم مبتلا هستند، در مهارت‌های اجتماعی، احساسی و ارتباطی مشکل دارند. آنها ممکن است رفتاری را بارها تکرار کنند و علاقه‌ای به تغییر فعالیت‌های روزانه‌شان نداشته باشند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا به بررسی عوامل محیطی و وضعیت بیولوژیکی کودکان پرداختند و بیش از ۲۴۰ مادر را که کودک مبتلا به اوتیسم داشتند، ارزیابی کردند. در ضمن کودکان این مادران را پیش از اینکه به سه سالگی برسند، از نظر احتمال بیماری اوتیسم، بررسی کردند. ۳۶درصد از مادران داوطلب در آزمایش، ۶ ماه پیش از بارداری ویتامین مصرف کرده بودند.

بررسی‌ها نشان داد شیوع اوتیسم در کودکان مادرانی که مصرف ویتامین را از ماه اول بارداری شروع کرده بودند، ۱۴ درصد کمتر شده بود. اما مادرانی که از ماه اول بارداری، هیچ نوع ویتامینی دریافت نکرده بودند، ۳۳ درصد بیشتر احتمال داشت که فرزند مبتلا به اوتیسم داشته باشند.

البته این محققان هنوز دقیقا نمی‌دانند که چرا ویتامین از ابتلا به اوتیسم تاحد زیادی می‌کاهد. اما معتقدند که مواد مغذی وجود در این قرص‌ها، مانند اسیدفولیک و آهن، می‌توانند در این خصوص نقش داشته باشند. آنها می‌گویند، ممکن است اسیدفولیک برای بسته شدن لوله عصبی مهم و روی تنش اکسایشی و عملکرد میتوکندری، اثرگذار باشد.

این محققان هنوز در مورد اینکه کدام یک از ویتامین‌ها می‌توانند خطر اوتیسم را کاهش دهند، بررسی نکرده‌اند و معتقدند فقط ویتامین‌ها مسئول کاهش این خطر نیستند و عوامل دیگری هم در ابتلا به این بیماری، دخیل است. با اینحال مصرف ویتامین می‌تواند بخشی از خطر موجود در ابتلا به اوتیسم را تخفیف دهد.

محققان می‌گویند، زنانی که قصد دارند بچه‌دار شوند، بهتر است مصرف ویتامین‌های خود را از چند ماه قبل از بارداری شروع کنند.


telegram2 files