آلزایمر گریبانگیر جهان شده است

آلزایمر گریبانگیر جهان شده است

رئیس هیئت مدیره انجمن آلزایمر استان همدان با بیان اینکه بیماری دمانس یا آلزایمر در سطح جهان فراگیر شده است و در هر 3 ثانیه یک نفر مبتلا می‌شود؛ از ابتلا بسیاری از سالمندان به این بیماری در ایران خبر داد.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، دکتر علی اکبر رضایی در همایش آشنایی با بیمار دمانس و آلزایمر اظهار کرد: وزن طبیعی مغز انشان 1400 گرم است که با افزایش سن وزن آن کاهش یافته و فرد در سنین بالا دچار فراموشی و انزوای عقلی می‌شود.

وی ادامه داد: انحلال سلول‌های مغزی از دهه سوم شروع و در دهه ششم علائم خود را نشان می‌دهد به‌طوریکه با افزایش سن، احتمال ابتلا به آلزایمر 40 درصد افزایش می‌یابد و به همین علت افراد مسن باید حافظه مداوم خود را توسط پزشکان و انجام اقدامات لازم محک بزنند.

دکتر رضایی با اشاره به اینکه مغز اکسیژن و قند را ذخیره نمی‌کند افزود: با توجه به عدم ذخیره اکسیژن و قند توسط مغز و در صورت افت این دو مورد فرد دچار مرگ مغزی شده و این موضوع نشان دهنده حیاتی بودن این دو مورد در کالبد انسان است.

وی در رابطه با سرعت گردش خون در اطفال و کاهش آن در میانسالی بیان کرد: با افزایش سن، میزان کیفیت عملکرد انسان کاهش یافته و هنگامی که فرد در دهه هفتم وارد می‌شود وزن مغز آن از 10 تا 15 درصد و میزان ضربان قلب 35 درصد کاهش می‌یابد.

دکتر رضایی تصریح کرد: مراقبت و نظارت از سالمندان باید بیشتر از دوران جوانی باشد چرا که آنها بیش از جونانان در معرض شکستگی مفاصل، سکته قلبی و مغزی،اختلال در تفکر و تعقل و بیماری‌های دیگ هستند.

وی خاطرنشان کرد: بیماری آلزایمر به 2 دسته قابل درمان و غیر قابل درمان تقسیم می‌شود که آلزایمر بر اثر تومور مغزی غیرقابل درمان و بر اثر افسردگی از نوع قابل درمان آن است.

دکتر رضایی با اشاره به اینکه اولین نشانه آلزایمر اختلال در حافظه نزدیک و کوتاه مدت است عنوان کرد: سکته مغزی، بیماری‌های عفونی، کمبود ویتامین، ضربه شدید به سر، افزایش سن و ژنتیک از عوامل ابتلا به این بیماری است.

وی اضافه کرد: متاسفانه افسردگی و استرس یکی از عوامل مهمی است که بسیاری از افراد پس از مدتی درگیری با استرس دچار آلزایمر و اختلال تعقلی می‌شوند.

رئیس هیئت مدیره انجمن آلزایمر استان همدان در پایان یکی دیگر از عوامل ابتلا به این بیماری را مصرف و تعارض برخی از داروها دانست و گفت: مصرف خودسرانه و بیش از حد برخی از داروها موجب انزوای مغز و فراموشی می‌شود.


telegram2 files