توجه به دین؛ شرط جدید ارائه پروانه نظام‌ روانشناسی و مشاوره

توجه به دین؛ شرط جدید ارائه پروانه نظام‌ روانشناسی و مشاوره

 

رئیس جديد سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با اشاره به ارائه طرح ایجاد اولین اندیشکده روانشاسی اسلامی در کشور، به اهمیت دین در حوزه روانشناسی پرداخت و گفت: طبق تحقیقات جدید در کشور ۹۰ درصد مردم خودرا دینمدار معرفی کرده‌اند و این نشان می‌دهد که مردم به دین اهمیت بسیاری می‌دهند.

توجه به دین؛ شرط جدید ارائه پروانه نظام‌ روانشناسی و مشاوره
به گزارش سایک نیوز دكتر محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی، در گفت‌وگو با ایکنا(خبرگزاری بین المللی قرآن)؛ با اشاره به ارائه طرح راه‌اندازی اولین اندیشکده روانشناسی اسلامی در کشور و جزئیات این طرح گفت: همان طور که از اسم این اندیشکده پیداست، فعالیت‌های آن با رویکرد روانشناسی اسلامی و در جهت بومی‌سازی این رشته راه‌اندازی خواهد شد.

وی افزود: بومی‌سازی این رشته به این معنی است که علوم روانشناختی را در شاخه‌های مختلف قبول داریم و در کنار آن با توجه به ۲۲ کمیسیون تخصصی که در این سازمان داریم، تلاش می‌کنیم شاخه‌های علمی ۲۲‌گانه را با فرهنگ ایرانی و اسلامی، که شاخصه‌های دینی و ایرانی مختلفی از جمله الگو‌ی سبک زندگی اسلامی-ایرانی دارد، تطبیق‌ دهیم.

روانشناسان در ارائه خدمات حرفه‌ای به دین توجه کنند
رئیس سازمان نظام روانشناسی با بیان اینکه مهمترین وظیفه سازمان نظام روانشناسی این است که مسئولیت خدمات‌دهی و فعالیت حرف‌های این جامعه را برعهده دارد، اظهار کرد: بر همین اصل مهم باید در خدماتی که به مردم ارائه می‌دهیم، دین مردم را هم در نظر بگیریم. این موضوع مهمی است که جزو تأکیدات همیشگی مقام معظم رهبری است. به طوری که ایشان می‌فرمایند: «پیام من را به خانواده‌ها بدهید که به روانشناسان مراجعه کنند. البته روانشناسانی که به دین مردم توجه می‌کنند»؛ لذا می‌خواهیم روانشناسان ما در ارائه خدمات حرفه‌ای به دین و فرهنگ مردم هم توجه کنند.

حاتمی تصریح کرد: در این زمینه ضرورت دارد تا آموزش‌هایی را در چهارچوب اخلاق حرفه‌ای به روانشناسان مان ارائه بدهیم و موارد آن را تدوین کنیم. در این جریان تلاش می‌کنیم که این رشته را با مبانی دینی و اسلامی خودمان بومی‌سازی کنیم و این نیاز به کار و فعالیت بسیار دارد. به منظور تحقق این موضوع قطعاً از اندیشمندان حوزه و دانشگاه بهره خواهیم برد و کارگروه‌های مختلفی را در این زمینه ایجاد خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: همچنین هم‌اندیشی‌های مختلفی در این خصوص برگزار خواهد شد و نظر مسئولان را هم دریافت خواهیم کرد تا نهایتاً به جمع‌بندی برسیم. در قالب این مسئله روانشناسانی که می‌خواهند حرف‌هایی را در این حوزه انجام دهند بر همین مبنا آموزش می‌دهیم تا حقوق مردم و مراجعان به نحو احسن و مطلوب رعایت شود.

۹۰ درصد مردم ایران خودشان را دین‌مدار می‌دانند
رئیس سازمان نظام روانشناسی با تأکید بر مسئله دین در بین جامعه امروزی گفت: بر‌اساس تحقیقات جدید ۹۰ درصد مردم ایران خودشان را دین‌مدار معرفی کرده‌اند. این نشان می‌دهد که امروز مردم به دین و فرهنگشان اهمیت بسیاری می‌دهند. لذا اگر می‌خواهیم که خدمات‌دهی روانشناسی داشته باشیم، باید این موارد را مد نظر قرار دهیم. این موضوع مورد پذیرش بهداشت جهانی است و استاندارد‌های جهانی هم آن را تأیید و مطرح کرده‌اند.

باید خودمان را با فرهنگ اسلامی تطبیق دهیم
حاتمی اظهار کرد: امروز چهار ستون را برای روانشناسی در نظر گرفته‌اند که شامل زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی است. معنوی هم شامل دین و فرهنگ است که نشان می‌دهد این مسئله یک نهضت و نیاز جهانی است و ما هم با توجه به اینکه مبدأ اندیشه شیعی هستیم، قطعاً باید خودمان را با این فرهنگ اسلامی تطبیق دهیم. در این روند امکان دارد که درسنامه‌ها، کتاب‌ها و پیوست‌های فرهنگی تدوین کنیم و در بخش پیشگیری هم ورود کنیم. این موارد چیزی است که در این اندیشکده با توجه به اساسنامه خود تهیه و پیگیری خواهد شد.

به کسی پروانه نظام روانشناسی می‌دهیم که به دین توجه کند
وی در پاسخ به این سؤال که خدمات این اندیشکده با ارائه خدمات روانشناسی اسلامی چه تفاوتی دارد، گفت: نمی‌توانیم کلمه روانشناسی اسلامی را برای این خدمات استفاده کنیم، چراکه در حال حاضر خدمات‌روانشناسی اسلامی در کشور ارائه می‌شود. امروز یک وظیفه کاربردی در آن خصوص داریم؛ در حالی که ۲۶ هزار نفر پروانه نظام روانشناسی می‌خواهند. می‌خواهیم بگوییم که از امروز به کسی پروانه نظام روانشناسی را ارائه می‌دهیم که به دین و فرهنگ مردم توجه کند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی با بیان اینکه از طریق این اندیشکده در کوتاه‌ترین زمان می‌توانیم برای انجام فعالیت‌های حرفه‌ای با رویکرد دینی به پیشنهادها و راهکار‌های خوب برای مردم کشور دست پیدا کنیم، گفت: اینکه چه پیوست‌هایی را به روانشناسان ارائه دهیم تا آن‌ها خودشان را با دین و فرهنگ جامعه تطبیق دهند، از طریق این اندیشکده ممکن خواهد بود.

در اکثر مشاوره‌های ازدواج به دین توجه نمی‌شود
حاتمی بیان کرد: طبق گزارش‌هایی که در مورد مشاوره‌های ازدواج داده‌اند، اکثر مشاوره‌هایی که از سوی بعضی از افرادی که از نهاد‌های مختلف مانند بهزیستی و امثال آن مجوز گرفته‌اند به مسئله دین توجه نکرده‌اند و این باعث شده است که خیلی از مسئولان و حتی خانواده‌ها در جریان این موضوع اعتراض بکنند که در فرهنگ ما این نوع مشاوره‌ها درست نیست و برای ما هم قابل قبول نیست که چنین مشاوره‌هایی داشته باشیم.

رئیس سازمان نظام روانشناسی کشور تصریح کرد: بر همین اساس باید روانشناسان را آموزش دهیم و با فرهنگ و دین خودمان تطبیق و بومی‌سازی کنیم. معتقدم که این اندیشکده می‌تواند یک بازوی اجرایی خوب برای ما باشد که می‌گوید چه کاری انجام دهیم و چه مواردی را تهیه و در این مسیر ارائه کنیم. البته قطعاً در این جریان خود اندیشکده موارد آموزشی را تهیه خواهد کرد و در اختیار روانشناسان کشور قرار خواهد داد.

وی افزود: برای شروع این کار، طرح آن را در شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی ارائه کرده‌ایم و مورد تصویب اکثر اعضا هم قرار گرفته است و به احتمال زیاد تصویب خواهد شد. البته اگر هم طرح این اندیشکده تصویب نشد، از سایر ظرفیت‌های نظام مانند جهاددانشگاهی استفاده می‌کنیم. این موضوع یک نیاز عمومی است و امیدواریم که این اندیشکده را داشته باشیم و با دعوت و حضور نخبگان دغدغه‌مند و برگزاری جلسات مختلف، بتوانیم به نتایج مطلوب و علمی خوبی در این حوزه برسیم.

 

منبع: خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)


telegram2 files