راهکار طلایی برای مقابله با بهانه‌گیری کودکان هنگام خرید

راهکار طلایی برای مقابله با بهانه‌گیری کودکان هنگام خرید

 

یک متخصص کودکان معتقد است باید پیش از حرف زدن با کودک اندیشید و نباید بی‌علت پاسخ منفی به کودک بدهیم.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از بهداشت نیوز: اجبار برای همراه شدن کودکان با والدین به هنگام خرید، یکی از اتفاقات رایج پیش‌آمده برای پدر و مادرهاست و در این بین بی‌حوصلگی و بداخلاقی بچه‌ها اغلب مساله ساز شده و والدین را آزار می‌دهد ، کودک اغلب در این مکان‌ها با بروز رفتارهایی از خود سعی می‌کنند نارضایتی خود را از موقعیت پیش‌آمده نشان دهند، بیشتر بچه‌ها در این زمان به نوعی معرکه به راه انداخته، پا به زمین کوبیده و با جیغ و داد چیزی را از والدینش می‌خواهند، این کودکان نمی‌توانند نه بشنوند و توقع دارند که به همه خواسته‌های شان برسند.

این متخصص اطفال بیان کرد: اگر کودک بداند که شما با انجام این کارها به او پاسخ مثبت خواهید داد، دیگر مهم نیست که چند باربه او “نه” گفته باشید؛ او آنقدر گریه می‌کند، نق می‌زند، خودش را به زمین می‌کوبد و بد اخلاقی می‌کند تا سرانجام تسلیم شده و او به هدفش برسد، چنین کودکی به تجربه آموخته است که اگر پشتکار داشته باشد و خوب جیغ بکشد در نهایت برنده خواهد شد.

در برابر خواسته‌های کودک قاطع باشید

محتشمی با اشاره به اینکه والدین باید در برابر خواسته‌های کودک قاطع باشند، گفت: پیش از حرف زدن با کودک بیندیشید، بی‌علت پاسخ منفی به کودک ندهید؛ تا آنجا که مقدور است کمتر “نه” بگویید، فقط وقتی نه بگویید که منظورتان واقعا “نه” است.

وی ادامه داد: وقتی کودک از شما تقاضایی می‌کند، صبر کنید، بیندیشید و جواب را در ذهنتان تایید کنید و سپس پاسخ دهید، وقتی تصمیمتان را گرفتید، به روشنی به کودک اعلام کنید چه تصمیمی گرفته‌اید و نظرتان را تغییر ندهید، تکلیف کودک را مشخص کنید و قاطع باشید، این راه حل کمک خواهد کرد که کودک بعد از شنیدن پاسخ به خودش زحمت بحث کردن با شما را ندهد.

به کودک فرصت ندهید شما را توجیه کند

وی با تاکید بر اینکه نباید به کودک فرصت داد که شما را توجیه کند، گفت: وارد بحث نشده و از مجادله پرهیز کنید؛ در غیر این صورت کودک با یک یک دلایل شما مبارزه خواهد کرد و کار به بحث و جدل می‌کشد، باید به کودک نشان دهید که قاطع هستید و نظرتان تغییر نخواهد کرد.

این متخصص اطفال با بیان اینکه برای شروع می‌توان از چند روش کاربردی استفاده کرد، افزود: یکی از روش‌ها، روش نادیده گرفتن سنجیده است، در این روش پس از اینکه به سوال کودک پاسخ دادید اجازه بحث ندهید و فقط سکوت کنید، پاسخ‌ها و واکنش‌های کودک (چرا‌ها، غر‌ها و نق‌‌زدن) را نادیده بگیرید، برای تغییر این عادت نیاز به زمان و تحمل سختی دارید.

محتشمی ادامه داد: روش دیگر، سوزن گرامافون گیر کرده نام داد، اگر نمی‌توانید به حرف‌های کودک کاملا بی توجه باشید از این روش استفاده کنید مثلا وقتی گفتید نه این شکلات را نمی‌خرم و او مدام نق می‌زند که “می‌خوام” در این هنگام با همان لحن، فقط همان جمله خودتان را پس از هر بار که او می‌گوید “می‌خوام” تکرار کنید: “شکلات بی شکلات”، شکلات بی شکلات”.

از کارت زرد و اخراج استفاده کنید

این متخصص اطفال یادآوری کرد: از کارت زرد و اخراج استفاده کنید درست مثل بازی فوتبال، اگر کودک یکبار نتواند نه را تحمل کند کارت زرد می‌گیرد و برای بار دوم باید از فعالیتی که دوست دارد محروم شود یا به عنوان تنبیه به اتاقش فرستاده شود؛ وقتی کودک پاسخ نه را می‌پذیرد، این کار او را تحسین و تقویت کنید می‌توانید از امتیاز استفاده کنید به این صورت که مثلا با هر ۵ امتیاز یک جایزه بدهید.


telegram2 files