اختلالات روانپزشکی گریبان گیر 12.5 میلیون ایرانی

اختلالات روانپزشکی گریبان گیر 12.5 میلیون ایرانی

 

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برپایه آخرین پژوهش ها، میزان شیوع اختلالات روانپزشکی در کشور 23.6 درصد است که حدود 12.5 میلیون نفر از جمعیت گروه سنی 15 تا 64 سال ایران از یکی اختلالات روانپزشکی رنج می برند.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از بهداشت نیوز، علی اسدی روز سه شنبه در حاشیه آغاز به کار کارگاه ملی سه روزه طرح تحول سلامت روان در یزد افزود: باید این افراد شناسایی شوند و با مداخله کارشناسان حوزه سلامت روان در مراکز خدمات سلامت تحت درمان قرار گیرند.
وی شایع ترین اختلالات روانپزشکی در کشور را افسردگی با شیوع 12.7 درصد و اضطراب 15.6درصد ذکر کرد و گفت: برای جلوگیری از تشدید این اختلالات هم برای افراد در معرض آسیب و دیگر شهروندان برنامه های آموزشی برای والدین ، کودکان و نوجوانان با موضوع مهارت های زندگی و فرزند پروری برنامه ریزی شده است.
معاون سلامت روانی وزارت بهداشت با بیان اینکه از نظر علمی، در شیوع اختلالات یا بیماری های روانپزشکی عوامل بیولوژیکی، محیطی و فردی نقش دارد، تاکید کرد: بسیاری از افراد به دلیل نداشتن یکسری مهارت های زندگی و توانمندی ها دچار بیماری می شوند.
وی ادامه داد: همچنین برخی افراد هم به خاطر شرایط زندگی، مسائل خانوادگی ، شغلی ، اقتصادی و اجتماعی از آن رنج می برند که بر جسم و روان آنها تاثیر می گذارد و دچار اختلالات روانپزشکی می شوند.

**ابتلای زنان به افسردگی و اضطراب بیشتر است
معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت تصریح کرد: اختلال افسردگی و اضطراب در میان زنان ایران نسبت به همانند آمارهای جهانی بیشتر است.
وی یادآور شد: اختلالات افسردگی در مناطق غربی کشور زیاد است که دلایل مختلفی دارد و در این ارتباط توضیح بیشتری ارائه نکرد.

** مصرف الکل به صورت پنهانی و زیرزمینی
وی افزود: مصرف الکل به دلیل اینکه از نظر شرعی در کشور حرام است، عرضه و مصرف آن به صورت پنهانی و زیرزمینی است .
اسدی با اشاره به عوارض الکل و آسیب های آن خاطر نشان کرد: متاسفانه در چندماه گذشته در کشور افرادی به دلیل مصرف الکل نابینا یا فوت کردند.
وی اضافه کرد: کارشناسان حوزه سلامت و روان وزارت بهداشت در مراکز جامع سلامت کشور، ساز و کارهایی را فراهم کردند، افرادی که داوطلبانه به این مراکز مراجعه کنند مورد غربالگری قرار می گیرند و به آنها خدمات ارائه می شود.
معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت اضافه کرد: عرضه و توزیع مصرف الکل به صورت پنهانی علاوه بر اینکه ابعاد گسترده ای دارد در پس پرده تجارت آن نفوذ برخی شبکه ها و افراد سودجو نیز وجود دارد، بنابراین افراد باید در جریان عوارض خطرناک این ماده حرام قرار گیرند.

اسدی همچنین در آیین افتتاحیه کارگاه یادشده گفت: شناسایی ، تشخیص و مراقبت از بیماری‌های روان‌پزشکی در حوزه سلامت ازجمله اولویت‌های این دفتر است و برنامه‌های حوزه سلامت و روان در قالب 10 و 12 سرفصل تعریف ‌شده است.
وی شناسایی و تشخیص بیماران روانی، ارائه خدمات به آنها در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از خودکشی را از جمله مهمترین اولویت‌های دفتر سلامت روانی ذکر کرد.
اسدی ادامه داد: مصرف مواد مخدر، مواد دخانی و الکل عوارض بسیاری به همراه دارد که علاوه بر آسیب‌های جدی بر جسم و روان به اقتصاد و اجتماع زیان زیادی وارد کنند که با ارائه خدمات از سوی مراکز جامع سلامت به این افراد می‌توان از بسیاری آسیب‌ها جلوگیری کرد.

در کارگاه ملی طرح تحول سلامت روان ، مدیران گروه سلامت روانی ، اجتماعی و اعتیاد ، کارشناسان مسئول سلامت روان، رئیسان اداره پیشگیری از اعتیاد و اداره سلامت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور حضور دارند.
در این کارگاه سه روزه در مورد چالش‌های اجرای برنامه‌ سلامت اجتماعی، مهارت‌های زندگی ، فرزند پروری ، پیشگیری و درمان مصرف مواد دخانی و الکل بحث و بررسی می‌شود.


telegram2 files