شناسایی مولکول “پیشگوی” نوع زوال عقل!

شناسایی مولکول “پیشگوی” نوع زوال عقل!

 

پژوهشگران “مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس شعبه جنوب غربی”(UT Southwestern) همچنان به کشف‌های قابل توجه خود در موضوع ریشه‌های عصبی زوال عقل ادامه می‌دهند.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، مطالعه اخیر آنها نشان می‌دهد یک مولکول خاص به تنهایی می‌تواند پیش از آنکه علائم شناختی ظاهر شود، پیش‌بینی کند که یک فرد به چه نوع زوال عقل ممکن است در طول زندگی مبتلا شود.

پژوهشگران در این مطالعه موفق به کشف موضوع جدیدی شدند که نشان می‌دهد چگونه یک تک مولکول “پروتئین تاو”(tau protein) دارای اشکال ساختاری خاص است که در نهایت تعیین می‌کند که ساختارهای سمی بزرگ‌تر چگونه خواهند بود.

پروتئین‌های تاو(Tau Proteins) پروتئین‌هایی هستند که ریزلوله‌ها را تثبیت می‌کنند. پروتئین تاو در نورون‌های دستگاه عصبی مرکزی به فراوانی و در آستروسیت‌ها و الیگودندرسیت‌ها به میزان کمتری یافت می‌شوند. پروتئین‌های تاوی که کارکرد خود را در تثبیت کردن ریزلوله‌ها از دست داده‌اند عامل اصلی بیماری‌های مرتبط به زوال عقل مانند آلزایمر و پارکینسون هستند.

در بیماری آلزایمر تاو غیرطبیعی از ریزلوله‌ها جدا شده و باعث از هم پاشیدن ریزلوله‌ها می‌شود. فرافسفرگیری پروتئین‌های تاو باعث خودسامانی و در نهایت ایجاد کلافه‌های عصبی رشته‌ای می‌شود. به وجود آمدن این کلافه‌ها در داخل نورون جابجایی و ترابری سلول را از کار می‌اندازد و باعث مرگ سلول می‌شود. این باعث گسست و قطع ارتباط نورون‌ها در قسمت‌های خاص مغز و نهایتاً از دست دادن حافظه می‌شود.

پژوهشگران این مطالعه را با جداسازی مولکول‌های تاو مغز انسان و کشت یاخته آغاز کردند. پژوهشگران آزمایشاتی بر روی موش‌ها نیز انجام دادند و دریافتند ساختارهای مختلف در مولکول‌های خاص تاو مستقیما به الگوهای متمایز مجموعه‌های سمی بزرگ‌تر منجر می‌شوند.

این مطالعه هنوز در مرحله فرضیه است و اثبات نشده اما پژوهشگران فعالانه در حال تلاش برای یافتن این موضوع هستند و هدف آنها نیز توسعه یک آزمایش ساده تشخیصی با استفاده از یک نمونه خون است که توسط آن می‌توانند این مولکول‌های تاو را تشخیص دهند.

یافته‌های این مطالعه در مجله eLife منتشر شد.


telegram2 files