برای تقویت استقلال طلبی کودک چه باید کرد؟

برای تقویت استقلال طلبی کودک چه باید کرد؟

 

اسماعیلی گفت: با رعایت چند راهکار می توانید به تقویت استقلال کودک خود کمک کنید.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از بهداشت نیوز: سمیرا اسماعیلی روان شناس و مشاور خانواده در مورد روشهای تقویت استقلال کودکان اظهار کرد: مشخص کنید که فرزند شما چه کارهایی را می تواند به تنهایی انجام دهد شاید زمان آن فرا رسیده که کودک خودش غذای خود را آماده کند، لباس هایش را بشوید و رختخوابش را مرتب کند.

وی در ادامه بیان کرد: البته اینکه چه کارهایی را به خودش بسپارید، بستگی به سن، میزان بلوغ و قابلیت های فعلی او دارد. مراقب باشید که با افزایش ناگهانی و بیش از اندازه انتظاراتتان، او را سردرگم نکنید؛ بلکه به تدریج و در هر زمان یک وظیفه جدید را به عهده او بگذارید.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه تمام کارهای کودک را خودتان انجام ندهید، مطرح کرد: زیاد از حد به فرزندتان کمک نکنید؛ اگر می خواهید فرزندی مستقل و متکی به نفس داشته باشید، باید بیشتر از کلمه نه استفاده کنید. با گذاشتن این قانون شروع کنید: «عذر و بهانه اضافی ممنوع ! باید مسئولیت پذیر باشی».

این روان شناس گفت: توانایی سازماندهی فرزندتان را تقویت کنید تا به شما به عنوان یک کامپیوتر جیبی نگاه نکند. آیا فرزندتان کتاب های کتابخانه را گم می کند؟ نمی تواند وسایل ورزشی اش را پیدا کند؟ یادداشتهای معلمش را گم می کند؟ شاید مشکل او این باشد که نمی تواند برای کارهایش برنامه ریزی کند.

اسماعیلی تصریح کرد: اگر کودک با مشکلی برخورد کرد، به جای اینکه او را به حال خود رها کنید از او بپرسید برای حل این مشکل چه کاری می‌تواند انجام دهد؟ بطور مثال اگر فراموش می کند هر چهارشنبه کتاب کتابخانه را تحویل دهد، می تواند تقویمی تهیه کند که در آن تاریخ‌های مهم مثل کلاسهای موسیقی، گردش های علمی، تحویل کتاب به کتابخانه و یا تاریخ امتحاناتش را مشخص می کند.

این روان شناس عنوان کرد: سازماندهی و برنامه ریزی، مهارتی است که فرزندتان برای اداره زندگی خود به آن نیاز دارد و داشتن این مهارت باعث می شود که به مرور وابستگی او به شما کمتر شود.

اسماعیلی با بیان اینکه باید روش حل مسئله را به کودک آموخت، گفت: روش حل مساله را به او بیاموزید تا بتواند مشکلاتش را به تنهایی حل کند؛ حل مساله معروفترین روش حل مشکلات است که به طور گسترده ای در سازمان ها و ادارات از آن استفاده می شود.


telegram2 files