آیا وجود انتخاب‌های زیاد ما را محدود می‌کند؟

آیا وجود انتخاب‌های زیاد ما را محدود می‌کند؟

 

اگرچه در ظاهر داشتن حق انتخاب‌های زیاد باعث محدود شدن آزادی نمی‌شود اما محققان دریافتند که برخلاف باور موجود آزادی انسان با انتخاب‌های متعدد در تضاد است.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، محققان دریافتند هنگامی که انسان با انبوهی از انتخاب‌های متنوع مواجه می‌شود به صورت کاملا ناخودآگاه با مشکل به اصطلاح « اضافه بار انتخاب » مواجه می‌شود.

تقریبا همه انسان‌ها این شرایط را تجربه کرده‌اند، مثلا هنگامی‌که در رستوران یا کافی‌شاپ با یک منوی مملو از انواع نوشیدنی یا غذا مواجه می‌شوید، در این شرایط واقعا نمی‌دانید که کدام گزینه را انتخاب کنید و پس از مدتی احساس سردرگمی و محدودیت می‌کنید.

محققان موسسه فناوری کالیفرنیا پس از تحقیقات گوناگون متوجه بخشی از مغز شدند که مسئول انتخاب یک گزینه از بین انتخاب‌های متنوع است. این بخش از مغز با لذت ناشی از انتخاب، به اصطلاح پاداش خود را دریافت می‌کند.

در این مطالعه مشخص شد که تعداد گزینه‌ها در بروز سردرگمی موثر است. مثلا اگر تعداد موارد انتخابی بین هشت تا 15 عدد باشد، مغز انسان دچار سردرگمی در انتخاب می‌شود.

از دیگر مشکلاتی که ما هنگام مواجه با انتخاب‌های متعدد مواجه می‌شویم، احساس نارضایتی پس از انتخاب یک گزینه است. در واقع ذهن ما پس از تجربه آن گزینه، به این فکر می‌کند که گزینه‌های دیگر چه پاداشی داشته‌اند.

در واقع همین مسئله است که زمینه‌ساز وقوع محدودیت در انسان می‌شود، چرا که با وجود انتخاب یک گزینه به ظاهر صحیح، مغز انسان ممکن است از وضعیت موجود راضی نشود و با ایجاد حالت نارضایتی در عدم انتخاب گزینه‌های بهتر، احساس آزادی عمل انسان را با چالش مواجه کند.


telegram2 files