پیامدهای خواب ناکافی، اختلالات ذهنی و روانی تا مرگ ناگهانی

پیامدهای خواب ناکافی، اختلالات ذهنی و روانی تا مرگ ناگهانی

 

آیا به‌طور دقیق می‌دانید که در صورت نداشتن خواب کافی در شبانه‌روز، چه اتفاقی برای مغز و سایر بخش‌های بدن می‌افتد؟ پاسخ احتمالا منفی است.

به گزارش سایک نیوز، به نقل از ایسنا، اغلب بزرگسالان روزانه به ۷ الی ۹ ساعت و کودکان به بیشتر از این مقدار خواب نیازمند هستند، هرچند میزان این نیاز برای افراد مختلف متفاوت است اما برخی افراد (که البته تعدادشان کم است) می‌توانند فقط با چند ساعت خواب، نیازشان را برای استراحت بدن تامین کنند. صرف‌ نظر از ساعت بدن، کمبود خواب باعث می‌شود سلامتی فیزیکی و روانی بدنتان به خطر بیافتد.

افرادی که از خواب کافی برخوردار نیستند، نمی‌توانند جلوی خودشان را در مصرف غذاهای پرکالری بگیرند و گرایش بیشتری به وعده‌های غذایی ناسالم نشان می‌دهند، پژوهشگران فکر می‌کنند که عدم تعادل هورمونی در بدن که به‌ دلیل بی‌خوابی پدید می‌آید، باعث این رفتار انسان است و این عدم تعادل با شاخص توده‌ بدنی بالا و چاقی مرتبط است.

پژوهشگران دریافته اند که بزرگسالان بی‌خواب تمایل کمتری برای ارتباطات اجتماعی نشان می‌دهند و افرادی که خواب کمی دارند، تمایل دارند بگویند که تنهاتر هستند، در واقع همه چیز بدتر می‌شود، افرادی که احساس تنهایی می‌کنند، خواب باکیفیتی ندارند و این یک چرخه‌ معیوب را برای سلامتی به‌وجود می‌آورد.

خواب آلودگی یادگیری را سخت و حافظه کوتاه مدت را مختل می‌کند

خواب آلودگی همیشه یکی از مشکلات دانش‌آموزان بوده است، به تاخیر انداختن یک‌ساعته‌ شروع مدارس راهنمایی در برخی کشورها، افزایش نسبتا زیادی بر نمرات کودکان نشان داده و این احتمال وجود دارد که این آزمایش تاثیر بیشتری بر نوجوانان داشته باشد، چون نوجوانان معمولا بیشتر از کودکان شب‌بیداری دارند.

اما بی‌خوابی تنها بر حافظه‌ کوتاه مدت کودکان تاثیر مخرب ندارد؛ پژوهش‌های متعددی نشان‌دهنده‌ تاثیر مخرب بی‌خوابی بر یادآوری کلمه‌ها برای بزرگسالان هستند، همچنین برپایه‌ پژوهش‌ها، بی‌خوابی مهارت‌های یادگیری را تحت تاثیر قرار می‌دهد .

خواب با کیفیت بد با علایم آلزایمر در مغز مرتبط است

مطالعات متعددی نشان می‌دهد که خواب به پاکسازی مغز از پروتئین بتا آمیلویید که هنگام بیداری تولید می‌شود، کمک می‌کند، این پروتئین به‌شدت در وقوع بیماری آلزایمر نقش دارد، دانشمندان می‌گویند که کمبود خواب باعث ایجاد یک چرخه‌ معیوب در این زمینه می‌شود؛ به‌طوری که با تجمع این پروتئین در مغز، رسیدن به حالت خواب عمیق سخت‌تر می‌شود و بدن افرادی که از اختلال خواب رنج می‌برند، بتا آمیلویید بیشتری تولید می‌کند.

خطر بیماری‌های قلبی با بی‌خوابی افزایش می‌یابد

شواهد زیادی مبنی بر تاثیر منفی بی‌خوابی بر سلامت قلب در دست است، طی یک پژوهش، وقتی پژوهشگران، افرادی را برای ۸۸ ساعت بیدار نگه داشتند، بدون هیچ تعجبی فشار خون افراد افزایش یافت. حتی شرکت‌کنندگانی که اجازه‌ی خواب ۴ ساعته را داشتند، نسبت به آن‌هایی که خواب کامل را تجربه کرده بودند، ضربان قلب رو به افزایشی را از خود نشان می‌دادند. همچنین غلظت پروتئین CRP که علامت خطر بیماری قلبی را در انسان است، در خون شرکت‌کننده‌هایی که بی‌خوابی کامل یا نسبی را تجربه کرده بودند، افزایش یافته بود .

خواب‌آلودگی باعث کج خلقی می‌شود

همه‌ ما بعد از شب‌هایی که بی‌خواب بوده‌ایم، زود رنجی و کلافگی را حس کرده‌ایم. یک پژوهش در این‌ باره نشان می‌دهد که افراد بی‌خواب حتی در مواجهه با شرایط معمول و به‌وجود آمدن وقفه‌ها یا ایراداتی در روند کار روزانه، دچار پریشانی بیشتری می‌شوند.

بی‌خوابی بیشتر روی بینایی فرد و حتی ایجاد توهم موثر است

کمبود خواب با تاری دید، دوبینی و کم‌سویی چشم در ارتباط است. هر چه قدر بیشتر بیدار بمانید، خطاهای دید بیشتری متوجه شما خواهد شد و احتمال اینکه به توهم آنی مبتلا شوید افزایش می‌یابد.

خستگی می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد؛ حتی در صورت نبود اضافه وزن

بیدار ماندن، آن هم زمانی که بدن تمایل به خواب دارد، سوخت‌وساز را دچار اختلال می‌کند و این باعث افزایش احتمال به‌وجود آمدن مقاومت در برابر انسولین می‌شود. چنین وضعیتی، مقدمه‌ای برای بیماری دیابت نوع ۲ است.

چندین مطالعه، ارتباط نبود خواب منظم را با احتمال ابتلا به دیابت نشان داده است. هر چند این رابطه نمی‌تواند علت و معلولی باشد. طبق گفته‌ی پژوهشگران، خواب بیشتر شاید به کاهش خطر بیماری دیابت در نوجوانان منجر شود.


telegram2 files