صدا بر روی بینایی تاثیر می‌گذارد!

صدا بر روی بینایی تاثیر می‌گذارد!

توهماتی که توسط محققان موسسه فناوری کالیفرنیا ایجاد شده نشان می‌دهد که چگونه صدا می‌تواند تصور بصری ما را از یک رویداد تغییر دهد.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، محققان موسسه فناوری کالیفرنیا(Caltech) چند توهم را ایجاد کرده‌اند که نشان می‌دهد چگونه می‌توان مغز را به دیدن چیزی که واقعا وجود ندارد، فریب داد.

در واقع مغز ما اتفاقاتی را که کمی قبل رخ داده پردازش می‌کند و طوری می‌نمایاند که ما حس کنیم هم اکنون رخ داده است.

آنها یک ویدیو ساختند که از افراد خواستند روی یک علامت در بالای تصویر تمرکز کنند و تعداد جرقه‌هایی که همراه با صدای بوق در پایین تصویر نمایان می‌شود را بشمارند. دو جرقه در چپ و راست تصویر به همراه 3 صدای بوق با فاصله 58 میلی‌ثانیه پخش شد و اکثر افراد 3 جرقه دیدند در حالیکه در واقع تنها دو جرقه با سه صدای بوق بود که موجب می‌شد مغز فریب بخورد و سه جرقه ببیند!

این مطالعه نشان داد که بیشتر افراد در حال دیدن این ویدیو، یک جرقه مرکزی اضافی را در کنار بوق دوم دیدند که شواهد محکمی بود مبنی بر اینکه مغز از پردازش پس‌زمینه استفاده می‌کند تا ادراک کلی را از واقعیت تولید کند.

“نوئل استایلز” محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: بعد از پخش آخرین بوق و جرقه، مغز تصور می‌کند که چون سه صدای بوق شنیده است پس حتما جرقه دوم را از دست داده است.

در یکی دیگر از توهمات، این بار سه جرقه زده شد اما فقط اولی در چپ و آخری در راست با صدای بوق همراه بود. این آزمایش نشان داد که بیشتر افراد جرقه دوم را نمی‌بینند و این موضوع تایید می‌کند که عقب ماندگی مغز، جرقه میانی را نادیده می‌گیرد، زیرا با صدایی همراه نیست.

نتیجه مهم در این مطالعه این است که به نظر می‌رسد ادراک، نتیجه پردازش پس‌زمینه مغز در حس‌های مختلف است.

“شینسوکه شیموجو” یکی دیگر از نویسندگان این تحقیق توضیح داد: این توهم‌ها موارد بسیار نادری هستند که نشان می‌دهند صدا بر روی بینایی تاثیر می‌گذارد و نه برعکس. این موضوع نشان دهنده جنبه‌های پویای پردازش عصبی در فضا و زمان است.

این تحقیق به عنوان یک یادآوری قانع کننده عمل می‌کند که ادراک ما از واقعیت در واقع یک ساختار تاخیری است که مغز ما طوری القا می‌کند که ما احساس کنیم در حال تجربه هم اکنون هستیم.

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که تاخیر در پردازش اطلاعات بصری حدود 80 میلی‌ثانیه است و برخی دیگر از مطالعات می‌گویند که این تاخیر تا 500 میلی‌ثانیه نیز پیش می‌رود.

این موضوع همچنان بین دانشمندان مورد بحث است، اما چیزی که مشخص است این است که مغز ما کمی با تاخیر اتفاقات را پردازش می‌کند.

در واقع تحقیق جدید محققان موسسه فناوری کالیفرنیا نشان داد که چگونه ادراک حسی ما می‌تواند به طرز عجیبی معکوس و متناقض عمل کند.

در یک کلام، مغز ما می‌تواند ادراک غلطی از وقایع را ایجاد کند.

این تحقیق جدید در مجله PLOS One منتشر شده است.


telegram2 files