علت اضطراب بیشتر افراد در جامعه امروز و راهکارهای درمان آن

علت اضطراب بیشتر افراد در جامعه امروز و راهکارهای درمان آن

 

بنابر تازه‌ترین بررسی‌های محققان بریتانیایی، بیش از ۴۰ درصد افراد جامعه امروزی دچار اضطراب هستند. ۲۰ درصد از افراد نیز اعتراف کرده‌اند که نسبت به پنج سال گذشته مضطرب‌تر هستند. اما علت این اضطراب و راهکارهای مقابله با آن چیست؟

به گزارش سایک نیوز و به نقل از طبنا (خبرگزاری سلامت)، ما در دنیای اضطراب‌آوری زندگی می‌کنیم و روز به روز به اضطراب و افسردگی‌مان افزوده می‌شود. اضطراب استثناء قائل نمی‌شود و حتی میان مشاهیر هم وجود دارد. اخیرا محققان بریتانیایی اعلام کردند که ۴۰ درصد افراد جامعه امروز به اضطراب مبتلا هستند. بیشتر این افراد زندگی را نسبت به گذشته، اضطراب‌آورتر می‌دانند. مردم بیشتر در خصوص موضوعاتی چون سلامتی، درآمد، مسن شدن، ظاهر خود و ارتقای شغلی نگران هستند.

محققان در بررسی‌های خود، برخی از دلایل ابتلا به اضطراب بیشتر مردم در جامعه امروز را موارد زیر برشمردند:

۱. استفاده بیش از حد از تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی

۲. زندگی دوگانه که باعث می‌شود فرد در جامعه و محل کار، رفتاری مناسب داشته باشد اما در زندگی خصوصی خود رفتاری غیر از این به‌کار گیرد. به‌طور مثال نوشیدنی‌های الکلی مصرف کند یا دست به رفتارهای پرخطر بزند.

۳. مطالعه دکتر گوگل؛ این بخش در فضای اینترنتی که در مورد بیماری‌های مختلف توضیح می‌دهد، بسیاری از افراد را نگران سلامتی خود کرده است.

۴. فشار بیشتر برای داشتن ظاهری جذاب در جامعه

۵. نگرانی بیشتر در مورد مسن شدن؛ بیشتر مردم دوست دارند در همان دهه ۲۰ سالگی خود باقی بمانند.

اما خبر خوب اینکه با روش‌های خوب و ساده‌ای می‌توان اضطراب را از خود دور کرد:

آموختن نه گفتن

به نظر روشی ساده می‌آید. اما همین موضوع برای بسیاری از افراد سخت است و معمولا نمی‌توانند از خود در برابر تقاضاهای دیگران حمایت کنند.

استفاده از «درخت تصمیم‌گیری اضطراب»

هر بار که مضطرب شدید، از خودتان سه سوال بپرسید:

۱. من چرا نگران هستم؟

۲. کاری می‌توانم برای رفع آن انجام دهم؟ اگر پاسخ‌هایتان، نه بود، به آن دیگر توجه نکنید و به موضوعات دیگر بیندیشید و اگر بله، دست به کار شوید.

۳. چه برنامه‌ای برای حل مشکل ایجاد شده دارید؟

تنفس عمیق

این کار تا حد بسیار زیادی از اضطراب‌تان می‌کاهد.

محققان معتقدند ورزش، آرام نگه داشتن خود پیش از رفتن به محل کار، آموختن روش‌های آرام‌سازی ذهن، تماشا نکردن بیش از حد تلویزیون و تمرین خودآگاهی می‌تواند به شما در کنترل اضطراب تا حد بسیاری کمک کند.


telegram2 files