خشونت در حافظه سلولی ثبت می‌شود

خشونت در حافظه سلولی ثبت می‌شود

 

پژوهش‌های محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا روی سلول‌های اسپرم مردان نشان می‌دهد که سوء رفتارهای احساسی، جسمی و جنسی تجربه‌شده در دوران کودکی، در دی ان ای آن‌ها باقی می‌ماند. محققان هنوز موفق به انجام آزمایش‌های مشابه روی سلول‌های تخمک زنان انجام دهند.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از بهداشت نیوز: تحقیقات انجام‌شده بر مبنای رسیدگی‌های جنایی کودکان نشان می‌دهد که معمولاً کودکانی که تحت بدرفتاری والدین یا شخص دیگری قرار می‌گیرند، نه‌تنها ازنظر روحی آسیب می‌بینند بلکه دارای نشانه‌های آسیب یا جراحت جسمی نیز هستند.

این اختلالات که با عنوان methylation شناخته می‌شودلنگر، می‌تواند توسط محققان و دادگاه‌ها برای سنجش اتهامات سوءاستفاده از کودکان مورداستفاده قرار گیرد. نیکول گلادیس (Nicole Gladish) از دانشکده پزشکی دانشگاه ژنتیک در این رابطه گفت: «اگر شما تصور کنید که ژن‌ها لامپ‌های روشنایی هستند، دی ان ایmethylation مانند یک کلید تاریکی است که کنترل هر نور را قوی می‌کند و به‌نوبه خود بر عملکرد سلول‌ها تاثیر می‌گذارد.»محققان در این تحقیقات نشان دادند که تروما و آسیب از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود. محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا در آخرین تحقیقات خود روی سلول‌های اسپرم مردان بزرگ‌سال، به بررسی افرادی پرداختند که در دوران کودکی خود دچار آسیب شده بودند. در ادامه آزمایش‌ها و بررسی‌های ویژه‌ای روی این افراد انجام شد. این آزمایش‌ها نشان دادند که سوء رفتارهای احساسی، جسمی و جنسی تجربه‌شده، در دی ان ای انسان باقی می‌ماند.

طبق گزارش‌های محققان، اطلاعات به‌دست‌آمده از این بررسی‌ها و آزمایش‌ها می‌تواند داده‌ها و اطلاعات بیشتری از اثر طولانی‌مدت آسیب‌هایی فیزیکی و روحی که فرد در دوره کودکی متحمل شده است را ارائه دهد. پژوهشگران در این رابطه می‌گویند: «بررسی روی پسران بر این متمرکزشده بود که در دوره‌های مختلف چه اثراتی بر ژن‌ها واردشده‌اند. این پژوهش‌ها با عنوان اپی ژنتیک (epigenetics) شناخته می‌شود. پیش‌ازاین تصور می‌شده که برخی از ژن‌ها که تحت تاثیر قرارگرفته‌اند، توسط عوامل محیطی و یا تجربه زندگی فردی، فعال یا غیرفعال شده‌اند.»

پیش‌ازاین دانشمندان اطلاع نداشتند که چگونه دی ان ای methylation سلامت درازمدت افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. قابل‌توجه است که با آزمایش‌های مشابه در زنان آن‌ها نتوانستند اطلاعات لازم را از سلول‌های تخمک دریافت کنند. محققان تصور می‌کنند، در استخراج سلول‌های تخمک مشکلاتی وجود دارد. دانشمندان معتقد هستند که داده‌هایی که از سلول‌های تخمک زنان به دست می‌آید احتمالاً تصاویر بهتری از شرایط سوءاستفاده از کودکان دختر را نسبت به داده‌های مردان نشان خواهد داد.

شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله Translational Psychiatry به چاپ رسیده و قابل‌دسترس است.


telegram2 files