محققان پیش‌بینی زودهنگام خطر ابتلا به اسکیزوفرنی را فرآهم کردند.

محققان پیش‌بینی زودهنگام خطر ابتلا به اسکیزوفرنی را فرآهم کردند.

 

محققان می‌گویند شاید بتوان روند پیشرفت اسکیزوفرنی را از طریق الگوی خاص موجود در مغز انسان، پیش‌بینی کرد. گزارشی که این هفته در مجله‌ی Nature Communications چاپ شده، نشان می‌دهد که دانشمندان دانشگاه ییل از تصاویر fMRI افرادی که دارای خطر ابتلا به جنون بودند، استفاده کردند و دریافتند که افزایش فعالیت در شبکه‌ی مسئول چندین عملکرد مغزی مختلف است.

با توجه به اطلاعات موجود، دانشمندان این گروه تصاویر fMRI مغزی افرادی را که جنون در آن‌ها تشخیص داده شده بود، اما هنوز تحت تاثیر داروهای اعصاب قرار نگرفته بودند را جمع‌آوری کردند. تصاویر مغزی گروهی از داوطلبان سالم نیز به عنوان گروه تحت کنترل مورد استفاده قرار گرفت.

با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی، این گروه توانست الگوی مغزی بیماران مبتلا به جنون را که «اتصال بیش از حد» نام دارد و به ویژه در قشر فوقانی یا همان «STC» مغز قابل رویت است، مشاهده کند. این تصاویر در افرادی که دارای علائم اولیه ابتلا به اسکیزوفرنی بودند، ارتباطات کمتری را بین STC و سایر قسمت‌های قشر مغز نشان داد.

«تایرون کانن»، استاد روان‌پزشکی و نویسنده‌ی ارشد این مقاله، می‌گوید: «ما امیدوار هستیم که بتوانیم از این نشانگر زیستی در مرحله‌ی دوم غربال‌گری پس از شناسایی عوامل دیگر خطر ابتلا به اسکیزوفرنی، استفاده کنیم.» شناسایی زودهنگام اسکیزوفرنی که معمولاً در اواخر دوران نوجوانی یا اوایل ۲۰ سالگی در افراد اتفاق می‌افتد در درمان این بیماری نقش به‌سزایی دارد. علائم اسکیزوفرنی عبارتند از تغییر در رفتار، توهمات و خیال‌بافی که منجر به افکار ناخوشایند می‌شود. این گروه بیان داشته که یافته‌ها باید به وسیله آزمایش گروه بزرگ‌تری از بیماران مورد تایید قرار گیرد، اما در عین حال، بیان داشته که این مطالعه گامی مهم در جهت تشخیص زودهنگام این بیماری و همچنین ارائه روش‌های منحصربه‌فردی برای درمان زودهنگام اسکیزوفرنی در مراحل اولیه آن است.

در اوایل سال ۲۰۱۸، مطالعه‌ای دیگر نشان داد که خلاق بودن می‌تواند تا حدود ۹۰ درصد خطر ابتلا به اسکیزوفرنی را افزایش دهد. در سال گذشته، مطالعه‌ی دیگری نیز نشان داد که تقریباً ۸۰ درصد از عوامل ابتلا به اسکیزوفرنی، ژنتیکی هستند.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۲۱ میلیون نفر مبتلا به اسکیزوفرنی هستند و افراد مبتلا به آن به احتمال دو تا سه برابر، زودتر از افراد سالم موجود در همان بازه‌ی سنی، خواهند مرد. اما این بیماری قابل درمان است؛ بنابراین پیدا کردن نشانه‌های آن در اوایل ابتلا به بیماری، می‌تواند به تسریع روند درمانی کمک کند.

منبع: مجله علمی ایلیاد


telegram2 files