تشخیص زودهنگام آلزایمر امکان پذیر شد

تشخیص زودهنگام آلزایمر امکان پذیر شد

 

مطالعات جدید محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نشان می دهد با تمرکز و بررسی سیستم گردش خونی مغز می توان آلزایمر را بسیار سریع تر از روش های کنونی تشخیص داد. این دستاورد راهکار ارزشمندی در زمینه درمان و توقف پیشرفت بیماری است.

به گزارش سایک نیوز و به نقل از گروه اخبار علمی ایرنا، برای تشخیص آلزایمر معمولا نشانگرهای مختلفی وجود دارد، ولی مطالعات محققان نشان می دهد با تمرکز بر سیستم گردش خونی مغز و سد خونی می تواند به سرنخ های ارزشمندی دست یافت.

در حال حاضر برای تشخیص انواع اختلالات شناختی از جمله آلزایمر، تجمع پروتئین های غیر عادی مانند آمیلویید و پروتئین تاو (tau) بررسی می شود؛ ولی جریان خون مغزی و سد خونی مغز نشانگرهای سریعتری برای تشخیص هستند.

سد خونی مغز یک غشای تقریبا غیر قابل نفوذ است که رگ های خونی مغز را احاطه می کند و از ورود ذرات مضر به رگ جلوگیری می کند. مهمترین نقش این سد خونی حفاظت از مغز است.

مطالعات نشان می دهد نشت سد خونی مغز می تواند باعث عبور آمیلویید و تجمع آن در مغز شود. این پروتئین پس از عبور از سد خونی به سلول های عصبی می چسبد و پروتئین های بیشتری را جذب می کند.

تجمع این پروتئین ها در سلول های عصبی در نهایت منجر به مرگ سلول ها و اختلالات شناختی می شود. نشت سد خونی مغز در بیماری های عصبی دیگر از جمله ام اس و پارکینسون نیز نقش دارد.

نشت این لایه محافظتی را می تواند با استفاده از یک ماده کنتراست وریدی و یکی از روش های تصویربرداری پزشکی مانند PET اسکن تشخیص داد.

محققان بر این باورند این روش با تشخیص زودتر بیماری می تواند راهکارهای مناسبی را برای درمان و توقف پیشرفت بیماری در اختیار قرار دهد.آلزایمر ششمین عامل مرگ و میر در سراسر جهان است.

نتایج این مطالعه در نشریه Nature Neuroscience منتشر شده است.


telegram2 files