ترس کودکان از مدرسه، چه دلایلی دارد؟

ترس کودکان از مدرسه، چه دلایلی دارد؟

 

ابتدای مهرماه و شروع مدارس با حضور دانش آموزان در در محیط آموزشی همراه است که معمولا با استرس و نگرانی والدین سپری می شود.

 

به گزارش سایک نیوز و به نقل از بهداشت نیوز، ابتدای مهرماه و شروع مدارس با حضور دانش آموزان در در محیط آموزشی همراه است که معمولا با استرس و نگرانی والدین سپری می شود همچنین برخی از دانش آموزان هراس از مدرسه دارندسعی داریم در این مقاله دلائل استرس و هراس کودک از مدرسه را بررسی کنیم.

برای کودکانی که به تازگی پایه اول را شروع می کنند پیش‌دبستانی می تواند بر کاهش ترس کودک از مدرسه تأثیر مثبت بگذارد.چون آموزش در مراکز پیش دبستانی بیشتر بر پایه بازی و ارتباط کودک با گروه همسالان خود می باشد و در این محیط آموزشی کودک تکالیف زیادی برای انجام دادن ندارد ، همه این موارد می تواند ترس کودک از مدرسه را از بین ببرد .

در برخی از مدارس رفتارهایی همچون تحقیر کودک و مقایسه کودک با بقیه دانش آموزان در روان کودک اثراتی جبران ناپذیر می گذارد.در برخی از موارد این خود والدین هستند که سبب ایجاد ترس از مدرسه در کودکان خود میشوند، والدینی که در تربیت فرزندشان بیش از اندازه سهل گیر و یا سخت گیرند زمینه هراس از مدرسه را در کودک خود فراهم می کنند و باید در سبک های فرزندپروری خود تجدید نظر کنند.

امسال زمان باقی مانده تا بازگشایی مدارس فرصتی برای بالابردن سطح تعاملات روابط اجتماعی کودک از سوی والدین می باشد.نقش والدین در ترس از مدرسه یا اضطراب جدایی عامل اصلی اختلال در کودکان می باشد، کودکانی که خانواده هایشان‌ها بیش از اندازه از آن ها حمایت می کنند بیشتر دچار اینگونه رفتارهای اضطرابی و در نتیجه ترس از مدرسه خواهند شد.
کودکان به دلیل نداشتن مهارتهای ارتباطی، ناتوانی در برقراری ارتباط با گروه همسالان خود و نداشتن مهارت­های خودمراقبتی ،نداشتن توانایی در استفاده از سرویس‌ های بهداشتی مدارس دچار هراس از مدرسه می شوند.

این اختلال در بین دانش ­آموزان دوره ابتدایی به ویژه پایه اول تحصیلی شایع می باشد به همین دلیل بهتر است مدارس تا قبل از شروع سال تحصیلی جلسات آموزش خانواده را برای خانواده ها به ویژه والدین پایه‌­های اول برگزار کنند تا والدین با ماهیت این نوع اختلال و شیوه های مواجهه با آن بیشتر آشنا شوند.

در مدرسه عواملی همچون تعامل و برخورد معلم با دانش‌آموزان ، رفتار دانش آموزان با یکدیگر، ساختار برنامه آموزشی مدارس و وجود تکالیف سنگین و نیز محیط فیزیکی مدارس در بروز یا بهبودی ترس از مدرسه تأثیر بسزایی دارد. خودداری از رفتن به مدرسه طیفی دارد که یک سر آن گاهی مدرسه رفتن است و سر دیگر آن به زور مدرسه رفتن یا برای همیشه مدرسه نرفتن علائم اضطراب آنان به اشکال مختلف مانند سردرد، تهوع، گیجی، تب و… بروز می کند.
اصطلاح ترس از مدرسه اصطلاحی جامع و فراگیر می باشد. ریشه بیشتر این حالات همان ترس از ترک خانه می باشد و اگر کودک را وادار به مدرسه رفتن کنیم، اضطراب او به هراس تبدیل می شود. طیف کودکان «مدرسه هراس» شامل رنج سنی ۵، ۶، ۱۰ و ۱۱ می باشد و در بین دختران و پسران به یک اندازه رایج است.

اگر کودک شما دچار ترس های مفرط و غیرمعقول می باشد شما برای اولین بار در دوره پیش دبستانی، کودکستان یا کلاس اول با این موضوع مواجه می شوید و این موضوعات در کلاس دوم به اوج خود می رسند، با این حال رفتار خودداری از رفتن به مدرسه می تواند در هر سنی رخ دهد و معمولا هم پس از یک دوره ماندن در خانه که طی آن کودک بیش از حد معمول، نزد پدر یا مادر خود بوده است ظاهر می شود.

دلائل ترس از مدرسه در کودک چیست؟
هرگز نباید از عدم آگاهی کودک نسبت به جزییات قوانین و مقررات مدرسه استفاده کرد و عوامل ایجاد ترس در کودک را ایجاد کرد هرگز به گودک نگویید (اگر غذا نخوری به معلمتان خواهم گفت)
هراس از مدرسه، ترس شدیدی است که فقط در مورد مدرسه وجود دارد و کودک در مکان‌های دیگر می‌تواند دوری از مادر را تحمل کند. این ترس می‌تواند از بخش خاصی از مدرسه، عملکرد تحصیلی یا محیط مدرسه یا در اثر تجربه اتفاق‌های ناخوشایند، مانند آزاردیدن از دوستان در مدرسه یا مشکلاتی در مسیر خانه تا مدرسه باشد. در این موارد پی بردن به علت هراس، برای اقدام‌های درمانی ضروری است.

تشخیص این که کودک به چه دلیل از بودن در مدرسه خودداری می کند اهمیت زیادی دارد برای کودکانی که بهره هوشی در حد متوسط یا بالای متوسط دارند مشکلات تحصیلی علت بی میلی آنها به مدرسه نمی باشد. گاهی اوقات ترس از مدرسه، از اطلاعات محض از معلم یا دیگران و مقررات خارج از خانه، مقایسه شدن با کودکان ناآشنا و تجربه ترس از شکست ناشی می شود.

برخی کودکان به دلیل تمسخر، آزار، تهدید و زورگویی بچه های دیگر و مورد انتقاد قرار گرفتن یا تنبیه شدن توسط معلم از مدرسه هراس دارند.برای بسیاری از کودکان ترس از رفتن به مدرسه درواقع دور شدن از والدینشان (اضطراب جدایی) است. اکراه و امتناع از رفتن به مدرسه می تواند به دلایل مختلف باشد. در مواردی هم ترس کودک از این ترس شدید و غیرمنطقی ناشی می شود که تصور می کند در جمع، ارزیابی می شود یا خجالت می کشد، زیرا مجبور است در کلاس درس جواب دهد.

در برخی از کودکان مبتلا به مدرسه هراسی، مراسم صبحگاهی استرس زاست و اغلب این کودکان دچار هراس از مکان های بسته هستند. شاید به همین دلیل برای برخی از این کودکان لازم باشد که هر وقت احساس ضعف و سستی می کنند بتوانند کلاس را ترک کنند.


telegram2 files