آیا رابطه‌ای بین ساعت بدن و اختلالات خلقی وجود دارد؟

آیا رابطه‌ای بین ساعت بدن و اختلالات خلقی وجود دارد؟

 

مطالعه‌ای جدید، نشان می‌دهد که ممکن است رابطه‌ی ژنتیکی بین اختلالات خلقی و ساعت درونی بدن وجود داشته باشد. تحقیقی که در ماه می ۲۰۱۸ منتشر شده، اختلالات در ساعت بدن یا همان ریتم‌های شبانه‌روزی را با افزایش خطر مشکلات خلقی مثل افسردگی و اختلالات دوقطبی پیوند می‌دهد.

در این مطالعه‌ی جدید، محققان داده‌های ۷۱،۵۰۰ نفر در انگلیس را تجزیه و تحلیل کردند و دو حیطه از ژنوم را شناسایی کردند، مجموعه‌ی کاملی از ژن‌های انسان که ممکن است شامل متغیرهای مختل‌کننده‌ی چرخه‌های شبانه‌روزی طبیعی فعالیت و استراحت بدن باشند. این چرخه‌های شبانه‌روزی، بسیاری از جنبه‌های زندگی‌مان را کنترل می‌کنند؛ از خوابیدن و خوردن گرفته تا سطوح هورمون‌ها. آن‌ها اساس حفظ سلامت و تندرستی هستند.

محققان دریافتند که یکی از این نواحی حاوی ژن «نوروفاسیسین» است که مسئول اختلال دوقطبی است. نویسندگان این مطالعه می‌گویند که این امر نشان دهنده‌ی ارتباطی بیولوژیک، بین اختلال چرخه‌ی شبانه‌روزی بدن و اختلالات خلقی است.

نویسنده‌ی ارشد مطالعه، «دنیل اسمیت»، گفت: «این یافته‌های جدید درک ما از معماری ژنتیکی پیچیده‌ی چرخه‌های استراحت – فعالیت و چگونگی ارتباط آن‌ها با ناپایداری خلق و خو، روان‌رنجوری، افسردگی و اختلالا دوقطبی را بسط می‌دهند. او استاد روان‌پزشکی در دانشگاه گلاسگو اسکاتلند است.

اسمیت در خبرگزاری دانشگاه، افزود: «در نهایت، هدف ما استفاده از این اطلاعات ژنتیکی برای توسعه و استفاده از گزینه‌های درمانی جدید و ارتقا یافته است.»
این مطالعه در ۱۵ آگوست ۲۰۱۸ در مجله‌ی EBioMedicine منتشر شده است.

 

منبع: مجله علمی ایلیاد


telegram2 files