وجود ارتباط بین دیابت و زوال عقل

وجود ارتباط بین دیابت و زوال عقل

 

محققان عنوان می کنند فقدان توانایی مغز در بکارگیری گلوکز می تواند منجر به زوال عقل شود.

 

 

به گزارش سایک نیوز و به نقل از خبرگذاری مهر، مطالعات گوناگون اثبات کرده اند که دیابت عارضه ای پرخطر است که به تدریج و پیوسته به اعضای بدن آسیب می رساند. دیابت به تمامی بخش های بدن و همچنین به مغز صدمه می زند. از اینرو افرادی که مبتلا به دیابت هستند در معرض ریسک بالا ابتلا به افسردگی و همچنین آلزایمر هم قرار دارند.

مطالعات نشان داده اند که دیابت نوع۲ می تواند فاکتور پرخطر ابتلا به بیماری آلزایمر، دمانس عروقی و سایر انواع دمانس (زوال عقل) باشد. در حقیقت در عالم پزشکی این طور استدلال می شود که آلزایمر را باید دیابت نوع۳ نامید.

در بیماری آلزایمر، مغز در واکنش به گلوکز به شیوه مشابه همچون واکنش سلول های بدن در دیابت عمل می کند. سلول های مغز به دلیل کاهش انسولین یا عدم حساسیت قادر به استفاده از گلوکز نیستند.

مکانیسم مرتبط با ابتلا به دیابت می تواند به عروق کوچک خون صدمه زند که احتمالا در دمانس عروقی، که نوعی آلزایمر است، نقش دارد.

همچنین تصور می شود آسیب به عروق خونی ناشی از دیابت می تواند منجر به کاهش جریان خون به مغز شود که فاکتور ابتلا به آلزایمر است.

مغز از گلوکز به عنوان منبع اصلی انرژی استفاده می کند. عملکرد شناختی در زمان کاهش گلوکز خون دچار اختلال می شود و قندخون بالا موجب آسیب نورونی می شود.

محققان مشاهده کردند که شباهت های بسیاری در مغز افراد مبتلا به دیابت و مغز افراد مبتلا به آلزایمر وجود دارد؛ از اینرو دیابت همچنان یک فاکتور پرخطر است.

محققان اذعان می کنند که برخی افراد مبتلا به دیابت مبتلا به زوال عقل می شوند اما بسیاری هم مبتلا به این بیماری نمی شوند. این ریسک در افرادی که دارای مشکلات قلبی-عروقی هستند بیشتر است. چراکه مشکلات قلبی-عروقی مرتبط با دیابت با زوال عقل هم مرتبط هستند.

برای پیشگیری از زوال عقل، حفظ سلامت خوب قلب، بخصوص در مورد افراد دیابتی، ضروری است.

محققان به افراد دیابتی توصیه می کنند که با استفاده از شیوه های زیر از مغزشان محافظت کنند:

– داشتن رژیم غذایی سرشار از ویتامین D، فولات، و ویتامین های B۶ و B۱۲٫

– ورزش منظم جسم و ذهن.

– داشتن فعالیت اجتماعی و ایجاد چالش های روزانه برای خودتان.

 

بیشتر بخوانید

ابداع برچسبی که درمان آلزایمر را متحول می کند


telegram2 files