آرامش خاطر، بر شاد یا غمگین بودن خواب موثر است

آرامش خاطر، بر شاد یا غمگین بودن خواب موثر است

 

یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران در بررسی خود دریافتند که میزان آرامش خاطر در بیداری، با شاد یا غمگین بودن خواب در ارتباط است.

 

 

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، پژوهش جدیدی نشان می‌دهد خواب‌های خوب، با آرامش خاطر در هنگام بیداری مرتبط هستند و خواب‌های بد با احساسات مضطرب‌کننده ارتباط دارند. شاید این پژوهش بتواند دلیل خواب دیدن را توضیح دهد و نهایتا به درمان مشکلات روحی مرتبط با خواب‌های آشفته کمک کند.

“استنلی کریپنر”(Stanley Krippner)، روانشناس “دانشگاه سیبروک”(Saybrook University) آمریکا گفت: من باور دارم خواب‌ها، نوعی فیلم هستند که رخدادهای زندگی واقعی را به ما یادآوری می‌کنند و موجب شادی یا اضطراب می‌شوند. هنگامی که در طول روز شاد باشید، خواب‌های شبانه شادی خواهید داشت. عملکرد خواب‌ها کاملا انطباقی است و می‌توانند دلیل آرامش ذهن را بارها و بارها یادآوری کند.

پژوهش‌های بسیاری نشان می‌دهند ‌که خواب‌ها، نتیجه ذخیره سازی و یادگیری مغز هستند. این راهبرد، ما را در برابر یکی از خطرات واقعی زندگی که ناشی از تجربه‌های سنگین احساسی است، محافظت می‌کند. این تجربه‌ها، به سلامت روانی نیز مرتبط هستند؛ در نتیجه افراد مبتلا به اضطراب و افسردگی، اغلب کابوس‌های بیشتری می‌بینند.

“پیلرین سیکا”(Pilleriin Sikka)، روانشناس و دانشمند علوم اعصاب “دانشگاه تورکو”(UTU) فنلاند گفت: شاید دانستن منشا خواب‌ها و چگونگی ارتباط آنها با سلامتی، بتواند عملکرد احتمالی خواب‌ها را مشخص کند.

پژوهشگران برای بررسی ارتباط میان حالت روحی و سلامتی، از ۴۷ داوطلب خواستند یک پرسش‌نامه را برای ارزیابی سلامتی خود پر کنند و از آنها سوالاتی در مورد اضطراب، افسردگی، میزان رضایت از زندگی و آرامش ذهن پرسیدند.

برای بررسی آرامش ذهن، داوطلبان باید میزان موافقت خود را با جملاتی مانند “من در ذهن خود آرامش و هماهنگی دارم” و “احساس فرونشستن برای من دشوار است” نشان می‌دادند.

پژوهشگران با بررسی داده‌های این آزمایش دریافتند که افرادی که رتبه آرامش ذهن آنها بالا بود، خواب‌های شادتر و مثبت‌تری دارند و در مقابل، افرادی که رتبه اضطراب آنها بالا بود، خواب‌های آزاردهنده و منفی‌تری می‌بینند.

این پژوهش، در مجله “Scientific Reports” به چاپ رسید.

 

بیشتر بخوانید

خوب بخوابید تا افسرده نشوید!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *