میزان عزت نفس در چه سنی به اوج خود می‌رسد؟

میزان عزت نفس در چه سنی به اوج خود می‌رسد؟

 

محققان دانشگاه “برن” دریافتند، میزان “عزت نفس” افراد به مرور زمان افزایش می‌یابد و در ۶۰ سالگی به اوج خود می‌رسد.

 

 

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، هر سنی چالش‌ها و مشکلات مختص خود را دارد. احساس نگرانی در نوجوانی، بحران‌های موجود در نیمه عمر یا احساس تنهایی در پیری از این جمله هستند.

براین اساس سنجش میزان “عزت نفس” در افراد مختلف امری دشوار است.

محققان به این نتیجه رسیده‌اند، میزان “عزت نفس” در افراد مختلف تغییر می‌یابد و به عوامل متعددی بستگی دارد. به عنوان مثال، عزت نفس با تغییر عواملی چون افزایش وزن، کاهش وزن و مسائل سلامتی تغییر می‌یابد.

در دهه ۱۹۸۰ میلادی روان‌شناسان معتقد بودند که میزان “عزت نفس” در بزرگسالان تغییر نمی‌یابد و حدود ۴۰ سال است که این نظریه به حالت سوال باقی مانده است.

“عزت نفس” اصطلاحی در روانشناسی است که بازتاب ارزیابی یا برآورد یک فرد از ارزش‌های خود است.

محققان دانشگاه “برن”(Bern) در سوئیس دریافتند زمانی که افراد در ۶۰ سالگی خود هستند، بیشترین میزان عزت نفس را دارند که پس از آن کاهش می‌یابد.

روانشناسان معتقدند، عذاب وجدان، برون‌گرایی و تجربه افراد به مرور زمان افزایش می‌یابد که این عوامل با “عزت نفس” مرتبط هستند.

این محققان ۲۰۰ تحقیق اخیر را بررسی کردند. در این تحقیق‌ها ۱۶۵ هزار نفر مورد بررسی قرار گرفته بودند. سن این افراد نیز از ۴ سال تا ۹۴ سال بود.

این محققان به این نتیجه رسیدند که عزت نفس تا ۶۰ سالگی افزایش می‌یابد، در برخی سنین ثابت باقی می‌ماند و از سن ۴ تا ۱۱ سالگی میزان عزت نفس افزایش چشمگیری دارد.

در دهه ۲۰ زندگی افراد، این میزان به شدت بیشتری افزایش می‌یابد و این روند به طور ناگهانی در ۳۰ سالگی متوقف می‌شود تا اینکه در نهایت در ۶۰ سالگی به اوج خود می رسد.

این محققان همچنین دریافتند، انسان‌ها در ۶۰ سالگی، شادتر از همیشه زندگی می‌کنند که این روند تا ۷۰ سالگی ادامه دارد و در نهایت نیز در ۹۰ سالگی کمترین میزان “عزت نفس” را تجربه می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید


telegram2 files