تفریح کنید تا دچار آلزایمر نشوید

تفریح کنید تا دچار آلزایمر نشوید

بنابه گفته دانشمندان دانشگاه کمبریج در بریتانیا، برنامه‌های تفریحی مانند مطالعه، ورزش و یا شرکت در برنامه‌های اجتماعی و گروهی می‌توانند قدرت و سلامت عقل افراد میانسال را حفظ کنند و از خطر ابتلا به بیماری‌های زوال عقل مانند آلزایمر در دوران کهولت در آنها تا حد معناداری بکاهند. محققان این دانشگاه برای رسیدن به این نتیجه، اندازه مغز ۲۰۵ داوطلب در سنین ۶۶ تا ۸۸ سال را با استفاده از اسکن‌های ام‌آی‌آر بررسی کردند.

 

 

به گزارش سایک نیوز و به نقل از طبنا (خبرگزاری سلامت)،‌ مغز انسان در مسیر پیری، کوچک‌تر می‌شود. اما برخی از افراد علی‌رغم این موضوع، می‌توانند حافظه‌ و ضریب هوشی‌شان را حفظ کنند. اکنون متخصصان معتقدند این توانایی مغز که از آن با نام «ذخیره شناختی» یاد می‌کنند، در جوانی و میانسالی، با به کارگیری مغز در فعالیت‌های مختلف، بهبود یافته و در دوران کهولت به کمک فرد می‌آید.

محققان می‌گویند، انسان با انجام دادن کارهای مختلف می‌تواند قدرت و توانایی مغز خود را افزایش دهد. هرکاری که انسان بین ۳۵ تا ۶۵ سالگی‌اش انجام می‌دهد، می‌تواند روی مغز و عقل او در روزهای پس از ۶۵ سالگی‌اش اثر بگذارد.

محققان کمبریج با تقسیم فعالیت‌های داوطلبان میانسال شرکت در آزمایش به سه بخش عقلانی (مانند مطالعه کتاب)، جسمانی (ورزش‌های گوناگون‌) و اجتماعی (مانند شرکت کردن در کارهای گروهی و یا وقت گذراندن در کنار خانواده)، به این نتیجه رسیدند که هرچه این فعالیت‌ها در دوران میانسالی بیشتر باشد، ضریب هوشی و توان مغزی افراد بیشتر خواهد بود. در واقع این فعالیت‌ها از کوچک شدن مغز افراد پیشگیری می‌کنند.

محققان می‌گویند، همه افراد می‌توانند این تفریحات را در برنامه‌های خود بگنجانند و فرقی نمی‌کند در چه شرایطی باشند. فعالیت‌هایی مانند گفتگو با اعضای خانواده، مطالعه کردن و این قبیل فعالیت‌ها، رایگان و بدون هزینه هستند اما اثر بسیار خوبی روی فرد می‌گذارند.

در حال حاضر بیش از ۸۵۰ هزار نفر در بریتانیا به زوال عقل مبتلا هستند و انتظار می‌رود این تعداد تا سال ۲۰۵۱ به دو میلیون نفر نیز برسد. این محققان امیدوارند بتوانند با این ترفندهای ساده از ابتلا به زوال عقل تا حد بسیاری بکاهند.

 

بیشتر بخوانید


telegram2 files