واکنش متفاوت زنان و مردان به خشونت کلامی

واکنش متفاوت زنان و مردان به خشونت کلامی

 

پژوهش‌های محققان آلمانی نشان می‌دهند که زنان بیشتر از مردان تلاش می‌کنند تا از به کار بردن کلمات زشت و نفرت‌انگیز اجتناب کنند و معمولاً همین افراد در برابر نظرات منفی واکنش نشان داده و آن‌ها را گزارش می‌دهند.

 

 

به گزارش سایک نیوز و به نقل از بهداشت نیوز: پژوهشگران در مطالعات خود هیچ نتایجی مبنی بر تأثیر مستقیم جنسیت به خشونت کلامی و استفاده از الفاظ رکیک پیدا نکردند اما از بررسی تحقیقات خود دریافتند به‌طور عادی زنان بیش از مردان به ارتباط منصفانه و درست اهمیت می‌دهند.

نظرات نفرت‌انگیزی که علیه زنان و اقلیت‌های جنسی مطرح می‌شود، اگر از سوی زنان ارائه شود به‌عنوان یک اقدام انحرافی دوگانه تعبیر و درک می‌شود و بیشتر از نظرات نفرت‌انگیز مشابه مردان واکنش دیگران را به‌سوی خود جلب می‌کند.

تحقیقات جدید نشان می‌دهند، زنانی که در رسانه‌های اجتماعی اظهارنظرهای نفرت‌انگیز ابراز کرده و از کلمات رکیک و زشت استفاده می‌کنند، بیشتر از مردانی که نظرات مشابهی داشته باشند، مورد قضاوت قرارگرفته و نسبت به رفتار آن‌ها واکنش نشان داده می‌شود. یافته‌های این تحقیقات نشان می‌دهد که واکنش‌ها به سخنان رکیک و زشتی که توسط زنان زده شود بیشتر از موارد مشابهی است که توسط مردان گفته شود.

کلودیا ویلهلم (Claudia Wilhelm) از دانشگاه ارفورت در آلمان در این رابطه اظهار داشت: «نتایج و یافته‌های این تحقیقات، نظریه‌ای که معتقد است زنان بیشتر از مردان به ارتباط منصفانه و درست و اجتناب از به کار بردن سخنان رکیک و بد اهمیت می‌دهند را تائید می‌کند.» او در ادامه توضیحاتش گفت: «در مواردی خاص، نظرات نفرت‌انگیزی که علیه زنان و اقلیت‌های جنسی مطرح می‌شود، اگر از سوی زنان ارائه شود به‌عنوان یک اقدام انحرافی دوگانه تعبیر و درک می‌شود و بیشتر از نظرات نفرت‌انگیز مشابه مردان واکنش دیگران را به‌سوی خود جلب می‌کند.»

در این پروژه تحقیقاتی، محققان نظرسنجی آنلاینی را از ۴۵۷ شرکت‌کننده که ۵۱ درصد آن را زنان تشکیل می‌داده، انجام دادند. آن‌ها این نظرسنجی را از طریق یک سایت مجله خبرگزاری آلمان در فیس بوک انجام دادند.

اگر فردی که از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کند، تصور کند که نظر شخص دیگری نامناسب یا توهین‌آمیز بوده، ممکن است آن را به پلت فرم آن رسانه اجتماعی گزارش دهد. شرکت‌کنندگانی که در این تحقیقات شرکت کردند به خواندن این نظرهای آنلاین پرداختند که علیه زنان و اقلیت‌های جنسی ارائه‌شده بود. قابل‌توجه است، واکنش‌هایی که در برابر نظرات منفی زنان نشان داده‌شده بود بیشتر از همان نظرات منفی ارائه‌شده از سوی مردان بود.

از سوی دیگر، گروه دیگری از شرکت‌کنندگان این پروژه در مورد واکنش‌هایی که در برابر نظرات منفی داده‌شده، مورد ارزیابی قرار گرفتند. در بین این شرکت‌کنندگان هم زنان و هم مردانی بودند که نظرات منفی و نفرت‌انگیز ارائه داده بودند. محققان دریافتند که زنان بیشتر از مردان تلاش می‌کنند تا از به کار بردن کلمات زشت و نفرت‌انگیز اجتناب کنند و احتمالاً آن‌ها بیشتر از مردان نسبت به نظرات منفی واکنش نشان داده و این نظرات را گزارش می‌دهد.

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به‌دست‌آمده از آن در آخرین شماره مجله نقش‌های جنسیت به چاپ رسیده و قابل‌دسترس است.


telegram2 files