نقش چاقی و افزایش سن در ابتلا به آلزایمر

نقش چاقی و افزایش سن در ابتلا به آلزایمر

مطالعه اخیر نشان داده است که ترکیب چاقی و افزایش سن می تواند منجر به ابتلا به بیماری آلزایمر شود.

 

 

 

به گزارش سایک نیوز و به نقل از خبرنگار مهر، محققان دانشگاه بروک در اونتاریو کانادا دریافته اند برخی نواحی مغز به برخی فاکتورهای مرتبط با آلزایمر به شکل متفاوتی واکنش نشان می دهند.

محققان در این مطالعه، به بررسی تاثیرات رژیم غذایی تحریک کننده چاقی بر سیگنال دهی انسولین و نشانگرهای التهاب و استرس سلولی پرداختند.

مشخص شده است این فاکتورها در روند پیشروی بیماری آلزایمر در طول فرآیند پیری در موش ها دخیل هستند. در این مطالعه، یک گروه از موش ها رژیم غذایی پرچرب و پرقند دریافت کردند، درحالیکه گروه کنترل با رژیم غذایی عادی تغذیه شدند.

این محققان، میزان التهاب و فشار را در قسمت هیپوکامپ و قشر جلوپیشانی مغز حیوانات بعد از ۱۳ هفته مصرف رژیم غذایی تعیین شده اندازه گیری کردند. آنها مغز موش های مسن را با مغز موش های جوان تر مقایسه کردند. هیپوکامپ منطقه نزدیک مرکز مغز و مسئول حافظه طولانی مدت است. قشر جلوپیشانی در قسمت جلو مغز واقع شده و بر عملکردهای پیچیده شناختی، احساسی و رفتاری نظارت دارد.

در مقایسه با گروه کنترل، گروه رژیم غذایی پرچرب و پرقند دارای نشانگرهای بیشتر التهاب، مقاومت انسولین و استرس سلولی در مناطق هیپوکامپ که به نظر می رسد در روند پیشرفت بیماری آلزایمر دخیل هستند، بودند. منطقه قشر جلوپیشانی گروه رژیم غذایی پرچرب و پرقند دارای علائم بیشتری از لحاظ مقاومت انسولین بودند، اما نشانگرهای التهاب و استرس سلولی تغییری نکرد.

این نتایج از این نظریه حمایت می کند که افزایش سن به تنهایی در روند پیشرفت بیماری آلزایمر نقش دارد و چاقی موجب تشدید تاثیرات افزایش سن بر عملکرد مغز می شود.

 

بیشتر بخوانید

ابداع برچسبی که درمان آلزایمر را متحول می کند

شناسایی مولکول عامل بهبود حافظه و کاهش ابتلا به آلزایمر


telegram2 files