اختلالات روانپزشکی؛ دومین رتبه اختلالات در بین تمام بیماری‌ها در ایران

اختلالات روانپزشکی؛ دومین رتبه اختلالات در بین تمام بیماری‌ها در ایران

 

 

یک متخصص اعصاب و روان گفت: شیوع اختلالات روانپزشکی در لرستان ۳۶.۳ درصد است.

 

 

دکتر اکبر کردی، با بیان اینکه بیماری‌های روانپزشکی رتبه دوم را در بیماری‌ها دارد، اظهار کرد: شاخصی در سازمان بهداشت جهانی طراحی شده تحت عنوان سال‌های از دست رفته عمر به علت مرگ افراد و ناتوان شدن آنها، از طریق این شاخص می‌توان مقایسه‌ای بین بیماری‌ها را داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در ایران اختلالات روانپزشکی دومین رتبه اختلالات در بین تمام بیماری‌ها را دارد که ۱۴.۵ درصد بار بیماری‌ها را به خود اختصاص داده است و این نشان می‌دهد بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت، شیوع اختلالات روانپزشکی است که باید جزو اولویت‌ها قرار گیرد.

این متخصص اعصاب و روان بیان کرد: میانگین کشوری شیوع اختلالات روانپزشکی ۲۳٫۴ درصد است که این رقم در لرستان ۳۶.۳ درصد بوده و بالاترین رقم را در بین کل استان‌ها دارد، البته این آمار مربوط به سال ۹۳ است.

کردی شایع‌ترین زمینه‌های خودکشی را اختلالات خلقی، مصرف مواد و اختلالات شخصیت عنوان کرد و با بیان اینکه شناسایی افرادی که اختلالات روانپزشکی و سوء مصرف مواد دارند، ضروری است، افزود: باید آنان را برای درمان و پیگیری تشویق و ترغیب کنیم.

وی با اشاره به آموزش‌های مهارت ۱۰ گانه زندگی که در پیشگیری از اختلالات روانپزشکی موثر هستند، گفت: ۴۹ درصد قتل‌ها، ۸۲ درصد تجاوزها، ۶۹ درصد درگیری‌های منجر به قتل، ۵۰ درصد مرگ و میر ناشی از تصادفات، ۲۷ درصد خودکشی‌ها، ۵۰ درصد همسرآزاری‌ها و ۳۸ درصد کودک آزاری‌ها به دلیل سوء مصرف مواد مخدر و الکل است.

بیشترین مشکل جهانی افسردگی پیش‌بینی شده است

این متخصص اعصاب و روان عنوان کرد: تا سال ۲۰۳۰ بعد از ایدز بیشترین مشکل جهانی افسردگی پیش‌بینی شده که البته این مهم در کشور ما نیز چنین روندی در جریان است که حتی از بیماری‌های قلبی، حوادث جاده‌ای و مشکلات حوالی زایمان پیشی می‌گیرد.

کردی با بیان اینکه در کشور ما اولین بیماری قلبی عروقی و دیابت است که دانشگاه علوم پزشکی لرستان در پیشگیری از آن پیشرو است، گفت: اختلالات روانپزشکی نیاز است جزو اولویت‌ها قرار گیرد که گروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز اقدامات خوبی انجام دادند.

افزایش ۱۶٫۶ درصدی اختلالات روان پزشکی در لرستان

وی اعلام کرد: در بازه زمانی ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۵ میزان اختلالات روان پزشکی در لرستان از ۱۹٫۷ درصد به ۳۶٫۶ درصد رسیده که ۱۶.۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

کردی در ادامه با بیان اینکه میانگین خودکشی در جهان ۱۱.۴ درصد در هزار است، یادآور شد: خودکشی دومین علت مرگ بین سنین ۱۵ تا ۲۹ سال و سومین علت مرگ بین سنین ۱۵ تا ۴۴ سال گزارش شده و این درحالیست که این بازه سنی، گروه سنی سازنده جامعه هستند که در توسعه و توسعه پایدار اهمیت دارد.

این متخصص اعصاب و روان با اشاره به اینکه خودکشی منجر به فوت در مردان بیش از زنان و ۵۲ در برابر ۴۹ است، تصریح کرد: فقر و بیکاری و اختلالات روانپزشکی عوامل زمینه‌ساز اقدام به خودکشی است.

 

منبع: ایسنا


telegram2 files