چرا بی‌خوابی، بدخلقی در پی دارد؟

چرا بی‌خوابی، بدخلقی در پی دارد؟

 

نتایج تحقیقات اخیر پژوهشگران دانشگاه گلاسگو نشان می دهد که بر هم خوردن تنظیم ساعت داخلی و زیستی بدن منجر به بروز اختلالات رفتاری و تغییر خلق شده و دلیل اصلی تغییرات بی دلیل و ناگهانی شرایط روحی افراد، این موضوع است.

 

به گزارش سایک نیوز و به نقل از بهداشت نیوز: آیا تاکنون تجربه افسردگی، عدم ثبات رفتاری و احساس بیکسی و غربت بدون دلیل داشته‌اید؟ به اعتقاد پژوهشگران اصلی‌ترین دلیل این موضوع به هم خوردن تعادل و توازن ساعت درونی بدن شما است.

باید توجه داشت که ساعت زیستی ۲۴ ساعته بدن انسان کنترل‌کننده بسیاری از وظایف اصلی و موارد اساسی مؤثر در روان و رفتارها ما بوده و مواردی همچون تنظیم دمای بدن، الگوی گرسنگی و غذا خوردن را نیز شامل می‌شود.بر اساس نتایج پژوهش‌هایی که در آخرین شماره مجله تخصصی روان‌پزشکی (The Lancet Psychiatry) منتشر شد، هرگونه به هم خوردن تنظیم ساعت زیستی بدن یا اختلال درروند موسوم به circadian که شامل فعل‌وانفعالات بیولوژیکی بدن است که طی ۲۴ ساعت انجام‌شده و بخشی از آن نیازمند خواب و تاریکی محیط است، بر شرایط بهداشت روانی انسان تأثیرات نامطلوبی گذاشته و بر شناخت و درک انسان از محیط اطراف نیز اثر سو دارد.

بر هم خوردن تعادل ساعت زیستی معمولاً موجب بروز مشکلاتی چون فعالیت بیش‌ازحد بدن در ساعات استراحت و کرختی و غیرفعال شدن در ساعات روز می‌شود. لورا لیال (Laura Lyall) از پژوهشگران ارشد این گروه تحقیقاتی در دانشگاه گلاسگو در این رابطه اعلام کرد: «یافته‌های ما نشان‌دهنده وجود ارتباط بین تغییر ریتم توازن بدن در طول روز و اختلالات رفتاری و خلقی است. بر اساس این تحقیقات، نظریه ارتباط رفتار و خلقیات با ساعت بیولوژیکی و زیستی بدن تقویت و اثبات‌شده و ما موفق به ارائه شواهدی شدیم که نشان می دهد اختلال در ساعت زیستی بدن، اختلالات اخلاقی و روانی در پی دارد.»

در این مطالعات، پژوهشگران از سوابق و اطلاعات بیش از ۹۱ هزار و ۱۰۵ نفر فرد داوطلب که بین ۳۷ تا ۷۳ سال داشتند استفاده کرده و محققان به‌طور خاص به بررسی و اندازه‌گیری زمان استراحت و فعالیت این افراد پرداختند. نتایج به‌دست‌آمده نشان می دهد که دامنه نسبی پایین و اختلال در ساعت زیستی با شانس بیشتری در گزارش بروز افسردگی جدی یا اختلال دوقطبی ارتباط دارد.

در این مطالعات، پژوهشگران عمدتاً به بررسی شرایط و چگونگی رخ دادن آن پرداخته و کمتر به بحث علت و معلولی توجه کردند و به همین دلیل در حال حاضر امکان پاسخ به این سؤال وجود ندارد که در چه زمان و به چه صورت و طی چه فرایندی اختلال در ساعت زیستی بدن منجر به بدخلقی می‌شود.

سرپرست این گروه تحقیقاتی در پایان توضیحات خود افزود: الگوی خواب و استراحت بین افراد مختلف دارای تفاوت بوده و حتی در افراد جوان و کهن‌سال نیز متفاوت است که این موضوع سبب بروز تفاوت در تنظیم ساعت زیستی و روحیات و رفتارهای آن‌ها می‌شود که این موضوع را می‌توان به‌نوعی یک تابع از سن نیز محسوب کرد.


telegram2 files