اختلال در ارتباط روده و مغز یادگیری و حافظه را تحت تاثیر قرار می دهد

اختلال در ارتباط روده و مغز یادگیری و حافظه را تحت تاثیر قرار می دهد

 

محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نشان دادند بروز اختلال در ارتباط روده و مغز می تواند حافظه را تحت تاثیر قرار دهد.

 

 

 

به گزارش سایک نیوز و به نقل از گروه علمی ایرنا، دستگاه گوارشی دربرگیرنده تعداد بسیار زیادی از نورون ها است که معمولا به عنوان مغز دوم شناخته می شوند. با وجود این که عملکرد اصلی این سیستم نورونی کنترل مستقل فرآیند هضم است، این سیستم با استفاده از یک عصب طولانی موسوم به عصب واگ مستقیم با مغز در ارتباط است. این عصب وظیفه برقراری بخش عمده سیستم سوخت و ساز با مغز را بر عهده دارد.

محققان برای بررسی تاثیرات ارتباط بین مغز و سیستم گوارشی در یک مدل حیوانی، ۸۰ درصد از ارتباطات عصب واگ با مغز یک موش را از بین بردند و تنها سیگنال های حرکتی دستگاه گوارش را باقی گذاشتند.

زمانی که جانوران غذا پیدا کرده و آن را می خورند، عصب واگ فعال شده و موقعیت مکانی آن را ثبت می کند. بدین ترتیب جانور با یادآوری مکان مذکور می تواند دوباره غذای خود را بیابد.

در این آزمایش مشخص شد در اثر اختلال در ارتباطات عصب واگ، جانور دچار اختلال در حافظه فضایی و مکانی می شود. به عبارت دیگر جانور نمی تواند خاطرات فضایی را که توسط سیستم گوارشی تحریک می شوند، به درستی به یاد آورد.

در نتیجه این آزمایش محققان برای اولین بار وجود یک رابطه دقیق را بین سیگنال های دستگاه گوارش، عصب واگ و آن بخش از فعالیت هیپوکامپ که مربوط به حافظه است، احراز کردند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.


telegram2 files