مغز بزرگ‌تر سهم مردان ؛ عملکرد بهتر سهم زنان

مغز بزرگ‌تر سهم مردان ؛ عملکرد بهتر سهم زنان

 

مطالعات دانشمندان نشان می‌دهد که مردان اندازه مغز بزرگ‌تری نسبت به زنان دارند، اما این مسئله جای هیچ نگرانی‌ای نیست زیرا زن‌ها در تست‌های حافظه عملکرد بهتری نسبت به مردان دارند و عملکرد مغز آن‌ها بهتر از مردانی است که مغز بزرگ‌تری دارند.

 

به گزارش سایک نیوز و به نقل از بهداشت نیوز، بررسی‌های صورت گرفته حاکی از آن است که آی‌کیوی مردان حدود چهار درجه نسبت به زنان بالاتر است و این در حالی است که زنان از نظر عملکرد مغزی بهتر عمل می‌کنند.

دانشمندان هلندی در مطالعاتی که روی مغز حدود ۹۰۰ زن و مرد انجام دادند، دریافتند که مغز مردان حدود ۱۴ درصد بزرگ‌تر از مغز زنان است. محققان پیش از این اعلام کرده بودند که عملکرد زنان بالاتر است.

در آخرین مطالعاتی که در دانشگاه «اراسموس» انجام گرفته است، محققان اعلام کرده بودند که میزان هوش زنان به طور تقریبی حدود ۳/۷۵ امتیاز از مردان کمتر است و در تست‌های توانایی فضایی امتیاز کمتری می‌آورند. آن‌ها دریافتند که مغز مردان کمی بزرگ‌تر از مغز زنان است و همین امر دلیلی است که می‌تواند عامل کاهش متوسط هوش عمومی در تست‌های گرفته‌شده از زنان در مقابل مردان باشد.

تحقیقات پیشین نشان می‌دادند که مغز زن‌ها در سازماندهی و پردازش اطلاعات کارآمدتر است، اما این مسئله در تحقیقات اخیر به وضوح مشخص نیست. این تحقیقات از ادعا‌های داروین حمایت می‌کند که در قرن نوزدهم مبنی بر بزرگ‌تر بودن مغز مردان نسبت به زنان بیان شد. داروین معتقد بود که مغز زنان چیزی بین مغز یک کودک و مرد است؛ نه آنقدر ناقص و نه آنقدر تکامل‌یا‌فته.

محققان امروزه با کمک اسکن‌هایی که با MRI تهیه می‌کنند، حجم مغز را مورد محاسبه قرار می‌دهند. آن‌ها مطالعات خود را روی ۸۹۶ فرد ۲۲ تا ۳۷ ساله انجام دادند. زنان در تست‌های حافظه مانند یادآوری پشت سر هم ۱۸ تصویر، عملکرد بهتری نشان دادند، اما تجزیه و تحلیل‌ها حکایت از آن دارد که این مسئله، تفاوت را در هوش عمومی زنا‌ن ایجاد نمی‌کند. در واقع، اندازه مغز در جنس نر و ماده یکی از مسائل جدی مورد بحث در جامعه علمی است.

محققان دانشگاه کالج لندن معتقدند که این یافته‌ها به حدی مستدل نیستند که ثابت کنند مردان با مغز بزرگ‌تر باهوش‌تر از زنانی با مغز کوچک‌تر هستند. مغز زنان و مردان با هم متفاوت است و می‌دانیم که مسیریابی فضایی در مردان تا حدودی بهتر از زنان بهتر عمل می‌کند. این در حالی است که زنان در بحث کلامی موفق‌تر از مردان عمل می‌کنند، اما باز هم بحث باهوش‌تر بودن مردان موضوعی است که به بررسی‌های بیشتری نیاز دارد.

در نهایت، دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا معتقدند که مغز زنان کوچک‌تر از مردان است، اما به دلیل ارتباطات بهتری که میان سلول‌های مغزی وجود دارد، عملکرد سریع‌تری دارد.


telegram2 files