تاثیر چاق‌کنندگی داروهای افسردگی

تاثیر چاق‌کنندگی داروهای افسردگی

 

بررسی‌ اخیر محققان انگلیسی حاکی از ارتباط بین مصرف طولانی مدت داروهای افسردگی و افزایش وزن است.

 

 

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، محققان انگلیسی در مطالعه‌ای مشاهده کردند مصرف طولانی مدت داروهای افسردگی با گذشت زمان موجب می‌شود وزن فرد بیشتر شود.

در این بررسی اطلاعات پزشکی ۲۹۴ هزار و ۷۱۹ فرد ۲۰ ساله و بالاتر که شاخص توده بدنی‌ (BMI) آنان سه نوبت یا بیشتر ثبت شده بود، مورد مطالعه قرار گرفت. بر اطلاعات پزشکی این افراد از سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۴ نظارت شد تا مشخص شود آیا مصرف داروهای افسردگی با گذشت زمان موجب افزایش وزن می‌شود؟

همچنین محققان فاکتورهایی که می‌توانند روی افزایش وزن تاثیر بگذارند از قبیل سن، دیابت، استعمال دخانیات و ابتلا به بیماری سرطان مورد بررسی قرار دادند. محققان انگلیسی مشاهده کردند به رغم وزن بیمار در زمان شروع درمان، مصرف طولانی مدت داروهای افسردگی با افزایش وزن همراه است.

یکی از محققان ارشد این مطالعه در توضیحاتی گفت: بیمارانی با وزن طبیعی بیشتر احتمال دارد دچار اضافه وزن شوند. همچنین بیماران مبتلا به اضافه وزن که با داروهای افسردگی تحت درمان بودند بیشتر در معرض چاقی هستند.

میرتازاپین، دولوکستین، سرترالین، ونلافاکسین، سیتالوپرام و فلوکستین از جمله داروهایی بودند که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند و مشاهده شد برخی از داروها بیشتر روی افزایش وزن تاثیر می‌گذارند.

محققان انگلیسی اظهار داشتند: علت این افزایش وزن را مشکل می‌توان توضیح داد زیرا اغلب بالا رفتن وزن خود نشانه افسردگی است. همچنین ممکن است پس از شروع درمان، وزن فرد به هر دلیلی افزایش پیدا کند سپس بیمار افسرده‌تر شده و این چرخه استمرار پیدا می‌کند.


telegram2 files