روان‌پریشی، از علایم تا درمان

روان‌پریشی، از علایم تا درمان

 

روان پریشی به ‌معنای مخدوش شدن رابطه‌ ما با واقعیت است و نوعی اختلال روانی بسیار جدی محسوب می‌شود.

 

 

افراد روان پریش دچار توهم و ادراکات اشتباه هستند. در واقع، روان پریشی نوعی تجربه‌ حسی است که در اثر فقدان محرک‌های حقیقی به‌ وقوع می‌پیوندد.

مثلا اگر فردی دچار توهم شنیداری باشد، بدون اینکه کسی واقعا فریاد بزند، صدای فریادی را در گوش خود احساس می‌کند، یا اگر دچار توهم دیداری باشید، چهره‌ها و افرادی را در مقابل خود احساس خواهید کرد که در واقعیت وجود خارجی ندارند.

علاوه‌بر اینها، افراد دچار روان پریشی، افکاری دارند که در تضاد با واقعیت است افکاری متوهم که باعث می‌شود این دسته از افراد به جمع‌گریزی تمایل پیدا کنند و انگیزه‌هایشان در زندگی محدود و اندک باشد.مراجعه به متخصص و پیگیری این مشکل و اختلال بسیار ضروری است، زیرا افراد مبتلا می‌توانند به خود و اطرافیان ضربه‌های روحی و جسمی‌شدیدی وارد کنند.

علل بیماری

عوامل ارثی-ژنتیکی، ضربات و تنش‌های شدید روانی، جسمی‌و محیطی باعث جهش عوامل ژنتیکی موجود در فرد شده و ظهور بیماری را سرعت بخشند. الکل و داروهای خاص می‌توانند سبب جنون شوند، اسکیزوافکتیو، تومورهای مغزی، اسکیزوفرنی، ابتلا به حملات تشنجی، افسردگی‌های نادیده گرفته شده، اختلالات خلقی دوقطبی، زوال عقل (دمانس و آلزایمر) و سکته‌های مغزی.

درمان روان پریشی

درمان این اختلال می‌تواند ترکیبی از دارودرمانی و روان‌درمانی و مشاوره باشد. گاهی‌ اوقات افراد دچار روان پریشی به خود و اطرافیان آسیب وارد می‌کنند. در این حالت با دادن داروهایی آرام‌بخش، سریعا این جنون از فرد دور می‌شود. به چنین درمانی آرام‌بخشی فوری گفته می‌شود و به کمک آن فرد از اوج جنون به حالتی آرام راهنمایی می‌شود.

برخی از انواع اختلالات روان پریشی ازطریق داروها درمان می‌شود. مصرف داروهای ضدروان‌پریشی می‌تواند مؤثر واقع بشود. بنابه نوع علائمی‌که فرد از خود بروز می‌دهد، انتخاب نوع دارو برای او متفاوت است. اما در کل، این داروها به فرد کمک می‌کنند تا از وهم و هذیان دور شوند و واضح‌تر بیندیشند. در بیشتر موارد، افراد دچار این مشکل، پس از مدتی نیاز به مصرف داروها نخواهند داشت، اما در اختلالاتی مانند اسکیزوفرنی ممکن است نیاز به مصرف دارو به شکل مادام‌العمر باشد.

در این نوع از درمان، فرد با مشاور و متخصصی در طی یک دوره صحبت می‌کند و تلاش می‌شود تا فرد در خلال این جلسات، تغییراتی در رفتار خود ایجاد کند. این شیوه برای افرادی که از دارودرمانی پاسخ نگرفته‌اند، مفید است و در طی زمان تغییرات مثبتی در رفتار فرد روان پریش ایجاد می‌کند.

 

 

منبع: بهداشت نیوز


telegram2 files