رابطه جنون و اختلالات سایکوتیک با مواد مخدر صنعتی

رابطه جنون و اختلالات سایکوتیک با مواد مخدر صنعتی

 

یک روانپزشک گفت: تاثیرات مواد مخدر صنعتی، هم در مصرف حاد و هم در مصرف مزمن بر روی مغز، اثرات متفاوتی می گذارند و دیده شده برخی از این مواد با اختلالات سایکوتیک و جنون ارتباط دارد.

 

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، دکتر آرش محققی گفت: اعتیاد همیشه وجود داشته اما فرقی که اعتیاد امروز با سالهای گذشته دارد ظهور مواد جدید و عوض شدن شکل موادمخدر است که عموما به این مخدرهای جدید، مواد صنعتی گفته می‌شود.

وی افزود: در مقابل مواد مخدر سنتی مثل تریاک و حشیش دو دسته مواد جدید وجود دارد که یکی مواد شبه تریاکی هستند و دیگری محرک‌ها مثل شیشه و مت‌آمفتامین ها که با نام های مختلف، تولید و عرضه می‌شوند.

رئیس بیمارستان رازی تبریز ادامه داد: تفاوت‌های کارکردی و رفتاری که بین معتادان وجود دارد به نوعی تحت تاثیر تغییر و عوض شدن مواد مخدر مصرفی است، در قدیم عموماً مصرف تریاک متداول بود و اکثرا در کنار مصرف تریاک، تا حدودی زندگی عادی خود را هم داشتند اما الگوی رفتاری که در اعتیاد به مواد صنعتی و مخدرهای جدید می‌بینیم عموما انسانهایی هستند که هیچ وقت از عوارض مصرف مواد خلاصی ندارند ، در طول روز این شخص یا دائم نیازمند مصرف است یا دنبال به دست آوردن پول مواد . و به دلیل ت تاثیر از ماده مخدر مصرفی، رفتارهای نامناسب از خود نشان می دهد و عملکرد خوبی هم ندارد.

محققی افزود: مخدرهای جدید همچنان که زودتر از بدن دفع می شوند اما قدرت زیادی دارند و داروهای قوی تری هم هستند همچنین تاثیر شدیدتری روی سلولهای مغزی دارند بنابراین ممکن است یا علایم مسمومیت خیلی شدید خود را نشان دهند یا علایم خماری بیشتری را از خود نشان می دهند و این منجر به آشفتگی زیادی در زندگی فرد معتاد می شود. امروزه نیز در خیلی از معتادین می‌بینیم که وابستگی شدیدی به اعتیاد دارند و انگار به جز اون ماده مصرفی هیچ چیز دیگری در زندگی این افراد وجود ندارد.

این استادیار دانشگاه بیان داشت: تاثیرات مواد صنعتی، هم به لحاظ مصرف حاد و هم در مصرف مزمن در مغز، اثرات متفاوتی می گذارد هرچند مطالعات در این زمینه کافی نیست اما دیده شده برخی از این مواد با اختلالات سایکوتیک و جنون ارتباط دارد.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر ،‌ محققی تاکید کرد: از طرفی دیگر ترکیباتی که در برخی مواد از جمله ترکیبات “ماری جوانا” و “گل” دیده شده نشان داده که مصرف این مواد در افراد جوان و نوجوان با بروز اختلالات شدید روانپزشکی مثل اسکیزوفرنی در مرحله بزرگسالی همراه است.

وی در انتها به عوارض شدید و مشکلات پس از مصرف مواد صنعتی اشاره کرد و گفت: افراد وابسته به مواد مخدر صنعتی به درجات بالایی از آشفتگی های اجتماعی، خانوادگی، اخلاقی می رسند در اینصورت شرایط ترک کردن مواد و بازگشت این افراد به اجتماع بسیار سخت و دشوار خواهد بود و دربرخی موارد بی بازگشت است.

 

 

بیشتر بخوانید

رابطه لذت بخشی موادمخدر با آسیب به مغز


telegram2 files