نشانه هایی که ثابت می کند از هوش هیجانی بالایی برخوردار هستید

نشانه هایی که ثابت می کند از هوش هیجانی بالایی برخوردار هستید

وقتی صحبت از هوش هیجانی می شود چیزهای مختلف زیادی به ذهن هر یک از ما خطور می کند و بسیاری از ما اطلاعات دقیقی درباره ی آن نداریم. علت این مسأله آن است که تعریف دقیقی از هوش هیجانی وجود ندارد. با این حال، در مجموع هوش هیجانی به توانایی ما در شناخت، اذعان و مدیریت احساسات خود مربوط می شود و نشانه هایی وجود دارد که میزان هوش هیجانی ما را تعیین می کند.

 

بعضی کارشناسان معتقدند همه ی انسان ها از هوش هیجانی برخوردارند. در حقیقت، همه ی ما با این ویژگی متولد می شویم و مهم آن است که بتوانیم این ویژگی را تقویت کنیم، اما بضی افراد از این ویژگی آگاه هستند و آن را تقویت می کنند و بیشتر از دیگران از هوش هیجانی خود استفاده می کنند.

در ادامه به نشانه هایی می پردازیم که ثابت می کند از هوش هیجانی برخوردار هستید حتی اگر خودتان اینطور فکر نمی کنید!

۱- در ارتباطات خود قاطع هستید

کسانی که از هوش هیجانی بالایی برخوردار هستند، نیازهای خود را بیان می کنند. این افراد قادرند نظرات مخالف، نگرانی ها و نیازهای خود را با خونسردی و بی پرده بیان کنند. این مسأله برقراری ارتباط و روابط شخصی و حرفه ای شما با دیگران را بهبود می بخشد. در نتیجه به دلیل آنکه قادر هستید از خود مراقبت کنید، احساس اعتماد به نفس می کنید.

از آنجایی که توانایی شناخت احساس و نیاز خود را دارید، قادر هستید آن را به وضوح برای دیگران بیان کنید و این مسأله نشان می دهد هوش هیجانی بالایی دارید.

۲- از احساس همدلی زیادی برخوردار هستید

کسانی که از احساس همدلی زیادی برخوردار هستند قادرند روابط عمیق و هدفمندی ایجاد کنند. در چنین روابطی افراد انتقاد پذیر هستند و بی پرده صحبت می کنند.

اگر علاوه بر آنکه قادر هستید کشمکش ها، هیجان زدگی، عصبانیت و دیگر حالات کسی را تشخیص دهید، می توانید در کنار او بمانید، با او همدردی کنید و تلاش کنید نیازش را برطرف کنید، این مسأله حاکی از آن است که از هوش هیجانی بالایی برخوردار هستید.

۳- مهارت های هنری دارید یا از شیوه های خلاقانه ای برای حل مسائل استفاده می کنید

اگرچه خلاق بودن به معنای بالا بودن هوش هیجانی نیست، اما کسانی که از هوش هیجانی زیادی برخوردارند اغلب افراد خلاقی هستند. مهارت های هنری گاهی نشان دهنده ی هوش هیجانی فرد هستند.

۴- از ویژگی خودآگاهی برخوردارید

ویژگی خودآگاهی در رابطه با مقوله ی هوش هیجانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. روانشناسان این ویژگی را سنگ بنای هوش هیجانی می دانند. اهمیت این ویژگی در آن است که نه تنها باعث نمی شود خود را بهتر ببینید، بلکه این امکان را می دهد که دیگران و احساسات شان را بهتر درک کنید.

۵- سوالات نامحدودی را مطرح می کنید

سوالات محدود، سوالاتی هستند که آن ها را می توان با یک کلمه پاسخ داد. اما سوالات نامحدود این امکان را به وجود می آورند که فرد بتواند منظور خود را به درستی بیان کند. مطرح کردن سوالات نامحدود می تواند حاکی از بالا بودن هوش هیجانی شما باشد، چرا که با این کار برای خود فرصتی برای یادگیری به وجود می آورید.

به طور قطع اقرار به ندانستن چیزی که نمی دانید، یک نقطه ی قوت محسوب می شود. همه ی افراد در زمان صحبت با دیگران واقعا به گفتگو توجه ندارند و تمام توجه خود را به حرف های شخص مقابل معطوف نمی کنند، بلکه عمدتا به پاسخ خودشان، سوال بعدی و هدایت مکالمه به سمت خودشان فکر می کنند. یکی از شیوه هایی که می توانید هوش هیجانی خود را تمرین دهید، گوش دادن به صحبت های شخص مقابل و درک آن ها است.

۶- در مورد احساسات تان بی پرده صحبت می کنید

کسانی که از هوش هیجانی برخوردار هستند سکوت نمی کنند، وقتی مشکلاتی وجود دارد نمی گویند همه چیز مرتب است و از تأثیر کلام، زبان بدن و مکانیزم های دفاعی خود آگاه هستند.

صداقت در مورد احساس خود، تا حدودی آسیب پذیری و همچنین خودآگاهی برای فرد به دنبال دارد اما تطبیق دادن رفتارهای خود با احساسات و شناخت اثری که این کار بر خود و دیگران دارد می تواند نشانه ای قطعی از تقویت هوش هیجانی و استفاده از این ویژگی باشد.

۷ – مرزهای شخصی خود را تعیین می کنید

تعیین مرزهای شخصی بخشی از یک ارتباط مناسب است. اگر خواسته ی خود را بیان می کنید، با این کار مرزهای شخصی شما به طور طبیعی شکل می گیرند. این مسأله بخشی از هوش هیجانی محسوب می شود چون نشان می دهد مرزهای شخصی تان را می شناسید و از چیزی که می توانید و مایل هستید بپذیرید و آنچه که برایتان تحمل ناپذیر است آگاه هستید.

مزیت دیگر این مرزبندی ها آن است که این کار کمک می کند درباره ی کشمکش های روزانه ی خود با دیگران بهتر گفتگو کنید چون از احساس خود آگاه هستید، می دانید که چطور مرزهای شخصی تان را تعیین کنید و به این ترتیب این احساس را ندارید که کنترل زندگی خود را از دست داده اید.

۸- از مهارت های اجتماعی مناسبی برخوردار هستید

برخورداری از مهارت های اجتماعی مناسب یکی دیگر از نشانه های هوش اجتماعی است و اگر این مهارت ها را نداشته باشید، خود را منزوی می کنید. هوش هیجانی و مهارت های اجتماعی با یکدیگر گره خورده اند چون بخش عمده ای از هوش اجتماعی مربوط به برقراری ارتباط با دیگران و درک آن ها است، پس اگر از مهارت های اجتماعی برخوردار نباشید، هوش هیجانی بالایی هم نخواهید داشت.

۹- اجازه نمی دهید اتفاق جزئی ناخوشایندی تمام روزتان را خراب کند

برای مثال فردی را تصور کنید که در ابتدای روز اتفاق ناخوشایندی برای او رخ داده و حالا جلسه ای در پیش دارد. این شخص با خود می گوید که آن اتفاق تمام شده و باید آن را فراموش کند و با انرژی به جلسه ی خود برود. این گفتگوی درونی را با حالتی مقایسه کنید که فرد تمام روز خود را تحت تأثیر اتفاق ناخوشایندی که در ابتدا رخ داده می داند. در این حالت شخص از هوش هیجانی خود استفاده نمی کند. برخی افراد نه تنها از احساسات خود بلکه از چگونگی مدیریت آن ها هم آگاه هستند.

بعضی احساسات ما را در بهترین حالت خود قرار می دهند و برخی احساسات ناخوشایند هم روحیه ی ما و باقی روزمان را تحت تأثیر قرار می دهند. اما اگر قادر باشید رفتار و احساس خود را مدیریت کنید و اجازه ی غلبه ی احساسات منفی را ندهید، این مسأله نشان می دهد که قادر هستید از هوش هیجانی خود استفاده کند.

 

منبع: بهداشت نیوز


telegram2 files