ارتباط بین قد و هوش ناشی از اندازه مغز است

ارتباط بین قد و هوش ناشی از اندازه مغز است

 

مطالعه جدید نشان می دهد رابطه مثبت بین قد و هوش ناشی از اندازه غشاء مغزی است.

 

 

به گزارش سایک نیوز و به نقل از خبرگذاری مهر، گزارشات چندین مطالعه قبلی نشان داده اند که بین قد و توانایی کلی شناخت یعنی هوش ارتباط وجود دارد، اما مکانیسم این رابطه همچنان نامشخص بوده است.

محققان دانشگاه هلسینکی فنلاند همراه با پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا و دانشگاه بوستون در مطالعه جدید خود دریافتند که این رابطه از طریق منطقه سطحی غشایی حاصل می شود.

محققان این رابطه را از طریق مدلی که در آن اندازه ماده خاکستری غشایی یک واسطه در نظر گرفته شده بود، بررسی کردند. آنها دریافتند قد بلندتر با قشر بزرگ تر مغز مرتبط است که در مقابل با توانایی بهتر شناختی ارتباط دارند.

«ارو ووکسیما»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه هلسینکی، در این باره می گوید: «اگرچه افراد بلندقدتر در مقایسه با افراد کوتاه قامت تر به طور میانگین دارای مغز بزرگ تری هستند، اما تنها اندازه مغز تعیین کننده وضعیت هوشی آنها نیست و توانایی شناختی تنها از طریق اندازه مغز تعیین نمی شود بلکه منطقه سطحی مغز در وجود این ارتباط نقش دارد.»

در این مطالعه، ماده خاکستری قشر مخ از طریق MRI اندازه گیری شد. یافته ها نشان داد کل منطقه سطح در افراد بلندقدتر بزرگ تر بود، در حالیکه قد با ضخامت قشرمخ ارتباطی نداشت.

شرکت کنندگان این مطالعه در رده سنی ۵۱ تا ۶۰ سال بودند. محققان تاکید می کنند اگرچه تاثیرات ژنتیکی در اکثر تفاوت های فردی مرتبط با قد، اندازه قشر مخ و شناخت مهم است، اما نقش فاکتورهای محیطی به مراتب تاثیرگذارتر است.

به عنوان مثال، سوءتغذیه در دوران کودکی هم بر قد و هم بر رشد مغز تاثیر دارد و در نتیجه بر رشد شناختی و هوش هم اثر می گذارد.

 

بیشتر بخوانید


telegram2 files