افسردگی موجب کاهش حافظه می شود

افسردگی موجب کاهش حافظه می شود

 

گروهی از دانشمندان آمریکایی پی برده اند ابتلای به افسردگی در مراحل شدیدتر می تواند موجب کاهش حافظه به ویژه در سالمندانش شود.

 

به گزارش سایک نیوز و به نقل گروه علمی ایرنا از خبرگزاری آمریکایی یونایتدپرس محققان دانشگاه پزشکی میلر میامی آمریکا با بررسی وضعیت یکهزار و ۱۰۰ فرد با متوسط سن ۷۱ سال پی بردند ساختار مغز در سالمندانی با علایم شدید افسردگی با سالمندان سالم، متفاوت است.

شرکت کنندگان در این مطالعه سابقه ای از هر نوع بیماری مغزی یا سکته نداشته اند و تحت اسکن مغز، معاینات روانشناختی قرار گرفته و آزمون های مهارت های اندیشیدن را در ابتدای مطالعه پشت سرگذاشتند. حافظه آنها و مهارت های تفکری تقریبا ۵ سال بعد دوباره سنجیده شده است.

بر اساس این گزارش در ابتدای مطالعه ۲۲ درصد از مشارکت کنندگان علایم شدیدتری از افسردگی داشتند و در آزمون های دوره ای افسردگی نمره کمتری کسب می کردند؛ این آزمون ها با هدف بررسی توان یادآوری تجربیات و رویدادهای مهم در این افراد انجام شده بود.

همچنین محققان پی بردند حجم مغز افرادی که علایم شدیدتر افسردگی داشتند، کمتر و احتمال ضایعات عروقی در مغز آنها ۵۵ درصد بیشتر بود، همچنین با تشدید علایم افسردگی و تغییرات در مهارت های اندیشیدن و حافظه طی ۵ سال در آنها افزایش یافته بود.
افزون بر این ساختار مغز در سالمندانی با علایم شدیدتر افسردگی با سالمندان سالم، متفاوت است.

زکی الحضوری محقق ارشد این مطالعه در این مورد گفت: دست کم ۲۵ درصد از سالمندانی که به علایم شدید افسردگی مبتلا هستند، احتمال کاهش حافظه وجود دارد و از این جهت باید رابطه افسردگی و مشکلات حافظه ای بیشتر بررسی شود.

وی می افزاید: از آنجا که افسردگی به طور معمول قابل درمان است می توان امیدوار بود اختلال های حافظه ای را نیز با درمان بهبود بخشید.

یافته های این محققان و مبنای این مطالعه هفته گذشته در نشریه بین المللی عصب شناسی منتشر شده است.

 

 

بیشتر بخوانید


telegram2 files