با خوردن شکلات تلخ کام زندگی‌تان را شیرین کنید!

با خوردن شکلات تلخ کام زندگی‌تان را شیرین کنید!

 

طبق دو مطالعه‌ای که در اخیراً در نشست سالانه‌ی بیولوژی تجربی سال ۲۰۱۸ در سن‌دیگو ارائه شد، مصرف شکلات تلخ با حداقل ۷۰ درصد کاکائوی خالص، اثر مثبتی بر سطح استرس، التهاب، خلق و خو، حافظه و ایمنی بدن دارد.

 

دکتر «لی برگ»، محقق دانشگاه لومیا لیندا و نویسنده‌ی اصلی این مطالعه در این خصوص گفت: «ما سال‌ها است که تاثیر شکلات تلخ را از دیدگاه محتوای قند آن‌ها بر عملکرد توده‌های عصبی بررسی می‌کنیم؛ یعنی هر چه قند شکلات تلخ بیشتر باشد، ما شادتر خواهیم بود، اما این اولین‌بار است که در طی دوره‌های زمانی طولانی مدت و کوتاه مدت، تاثیر مقدار زیادی کاکائو را در دوزهای اندکی به اندازه‌ی یک بسته شکلات بر انسان بررسی می‌کنیم.»

این مطالعات نشان می‌دهد که هر چه غلظت کاکائوی موجود در شکلات بیشتر باشد، تاثیر مثبت تری بر شناخت، حافظه، خلق و خو و ایمنی خواهد داشت و بسیاری از اثرات مفید را برای‌مان به ارمغان خواهد آورد. «فلاونوئید»های موجود در کاکائو، آنتی اکسیدان‌ها و عوامل ضد التهابی بسیار قوی‌ای به‌شمار می‌روند که دارای مزایای شناخته شده بسیاری برای سلامت مغز و قلب و عروق هستند. یکی از دو مطالعه‌ی جدید، با تمرکز بر سیتوکین‌های پیش التهابی و ضد التهابی، تاثیر مصرف شکلاتی با میزان کاکائو ۷۰ درصد را بر بیان ژن سلولی دندریتیک و ایمنی بدن، مورد بررسی قرار داد.

یافته‌ها نشان می‌دهد که مصرف کاکائو، مسیرهای سیگنالینگ چندگانه‌ی موجود در سلول را که با فعال‌سازی سلول‌های T، پاسخ ایمنی سلولی و ژن‌های مربوط به سیگنالینگ عصبی و ادراک حساسیت مرتبط هستند، تنظیم می‌کند. علاوه بر این ادراک حساسیت به‌طور بالقوه با پدیده‌ی انعطاف‌پذیری مغزی نیز مرتبط است. در مطالعه‌ی دوم، پاسخ الکتروانسفالوگرافی به مصرف ۴۸ گرم شکلات تلخ پس از دوره‌ی زمانی کوتاه (۳۰ دقیقه) و دوره‌ی زمانی بلند (۱۲۰ دقیقه)، و تاثیر آن بر تعدیل فرکانس‌های مغزی ۰ تا ۴۰ هرتز و به خصوص بر فرکانس گاما سودمند مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان دادند که این اَبَر غذا متشکل از کاکائوی ۷۰ درصد باعث افزایش انعطاف‌پذیری عصبی می‌شود که دارای مزایای زیادی برای سلامت رفتاری و مغز است.

دکتر برک گفت: «نیاز به تحقیق بیشتری در رابطه با این مطالعات وجود دارد و به خصوص اهمیت این اثرات بر سلول‌های ایمنی و مغز باید در جمعیت‌های بزرگ مورد مطالعه قرار گیرد. بنابراین تحقیقات بیشتری در حال انجام هستند تا مکانیزم‌هایی ارائه شوند که بتوانند اثر مصرف کاکائو در غلظت‌های بالا را بر سلامت رفتاری- مغزی و علت این اثر را شرح دهند.»

 

منبع: مجله علمی ایلیاد


telegram2 files