نقش کلسترول در بروز آلزایمر

نقش کلسترول در بروز آلزایمر

 

یک تحقیق جدید نشان داده است که کلسترول مغز نقش مهمی در ایجاد کاتالیزوری خوشه‌های آمیلوئید بتا ایفا می‌کند. به نظر می‌رسد این یک مکانیزم مرکزی است که منجر به علائم ویران کننده بیماری آلزایمر می‌شود.

 

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، تیمی از محققان بین المللی به رهبری “دانشگاه کمبریج”، تصمیم گرفتند آنچه که سبب پیوستن پروتئین‌های آمیلوئید بتا به پلاک‌ها شده و باعث بروز علایم اولیه بیماری آلزایمر می‌شود را کشف کنند.

“مایکل وندروسکولو”(Michele Vendruscolo) نویسنده ارشد این تحقیق گفت: کلسترول به عنوان یک مولکول مرتبط با بیماری‌های قلبی عروقی، نقش مهمی دارد و در غشاها نیز وجود دارد. کلسترول مغز در درست عمل کردن اندام‌های بدن نقش مهمی دارد. ۲۵ درصد کل کلسترول بدن در مغز یافت می‌شود و مطالعات نشان می‌دهد بدون این کلسترول مغز ما به سادگی کار نمی‌کند.

از آنجا که سد خونی مغز به طور کلی مانع از ورود کلسترول خون به مغز می‌شود، این اندام فرایندهای خود را برای تولید مولکول مستقل از بقیه بدن توسعه داده است. بنابراین سطح بالای کلسترول خون که می‌تواند به مشکلات قلبی عروقی منجر شود، لزوما با سطح بالایی از کلسترول مغز ارتباط ندارد.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که کلسترول در غشای سلولی لیپید در مغز باعث ایجاد انقباض مولکول‌های آمیلوئید بتا می‌شود. این مطالعه نشان می‌دهد که مدلسازی “برون تنی” تجمع آمیلوئید بتا با یک عامل در حضور کلسترول افزایش می‌یابد.

البته، به دلیل تعامل پیچیده بین عملکرد مغز و کلسترول، نکته مهم این است که به سادگی نمی‌توان میزان کلسترول مغز را کاهش داد تا از بیماری آلزایمر جلوگیری کنیم زیرا مغز برای درست عمل کردن به کلسترول نیاز دارد.

وندروسکولو می‌گوید: اکنون مسئله‌ی ما چگونگی حذف کلسترول از مغز نیست، بلکه این است که چگونه نقش کلسترول در بیماری آلزایمر را از طریق تنظیم تعامل آن با آمیلوئید بتا کنترل کنیم. ما نمی‌گوییم کلسترول تنها عامل برای تجمع است، اما قطعا یکی از آنها است.

این تحقیق در مجله “Nature Chemistry” منتشر شده است.

 

 

بیشتر بخوانید


telegram2 files