استرس در کودکی روند پیری را سرعت می بخشد!

استرس در کودکی روند پیری را سرعت می بخشد!

 

اگر دوران کودکی پر استرسی داشتید و آسیب های روحی را تجربه کرده اید, روند پیری در شما سریعتر خواهد بود.

 

 

به گزارش سایک نیوز و به نقل از بهداشت نیوز،وقتی که فشار احساسی یا روانی یه یک فرد وارد میشود و آن فشار بیشتر از تحمل آن فرد میباشد استرس بوجود خواهد آمد.مطالعات نشان می دهد افراد بزرگسالی که در دوره کودکی استرس را تجربه کرده اند از ریسک بالای داشتن تلومرهای کوتاه تر که در انتهای کروموزم انسان ها یافت می شود، برخوردار هستند. همین امر موجب افزایش ریسک بیماری و مرگ زودهنگام در بزرگسالی می شود.

الی پوترمن، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا، در این باره می گوید:«این افزایش ریسک پیری سریع تر سلولی، نسبی است و همه افرادی که آسیب های روحی در دوره کودکی را تجربه کرده اند، در سنین بالاتر بیمار نخواهند شد.»

آسیب های روحی در کودکی روند پیری را تسریع می کند .

به گفته پوترمن، تلومرها همانند نوک پلاستیکی بند کفش عمل می کنند، بدین صورت که مانع از بازشدن کروموزوم های انسانی می شوند در نتیجه سلول ها پیرشده و سریع تر می میرند.

طبق یافته های این تیم تحقیق، هر واقعه استرس زا در دوره کودکی انسان موجب افزایش ریسک کوتاه ترشدن تلومرها تا ۱۱ درصد می شود. پوترمن و تیم تحقیق با بررسی حدود ۴۶۰۰ نفر به این نتایج دست یافتند.

طبق این گزارش، این حوادث استرس زا می تواند شامل اعتیاد والدین، سوءاستفاده فیزیکی، و مشکلات خانوادگی یا مالی در دوره کودکی باشد.

پوترمن در ادامه عنوان می کند:«ما دریافتیم انواع روانشناسی و اجتماعی عوامل استرس زا تاثیر بیشتری در مقایسه با عوامل استرس زا مالی دارند.»

مطالعات قبلی ارتباط بین طول تلومرهای فرد را با ریسک بیماری قلبی، بیماری ریه، دیابت، آلزایمر و برخی انواع سرطان اثبات کرده اند.

تحقیق دیگری هم نشان داده است که استرس می تواند موجب تسریع روند پیری سیستم ایمنی بدن شود و در نتیجه سلول ها با تاثیر کمتری عمل می کنند.

 

 

بیشتر بخوانید


telegram2 files