بررسی “اجباری شدن مشاوره پیش از ازدواج” در کمیسیون فرهنگی مجلس

بررسی “اجباری شدن مشاوره پیش از ازدواج” در کمیسیون فرهنگی مجلس

 

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با انتقاد از اینکه هیچ گونه سیاستگذاری در زمینه جوانان در کشور انجام نشده است از مطرح شدن اجباری شدن مشاوره پیش از ازدواج در کمیسیون فرهنگی مجلس خبر داد.

 

به گزارش سایک نیوز و به نقل از ایسنا، محمدمهدی تندگویان در نشست هم اندیشی روز روانشناس و مشاور که با حضور مدیران مراکز تخصصی مشاوره و ازدواج خانواده استان تهران برگزار شد، با تاکید بر اینکه وجود مشاور در کنار هر خانواده ایرانی ضروریست، افزود: به عنوان فردی که در دوره چهارم شورای شهر فعالیت می‌کردم با توجه به بهم ریختگی اجتماعی که در کشور ایجاد شده است معتقدم دچار مشکلاتی شده‌ایم به طوری که در تهران بیشتر از شهرستان به مراکز مشاوره و دفاتر ازدواج نیازمندیم.

وی با بیان اینکه در شهرستان‌ها به دلیل وجود زیرساخت‌های بافت سنتی خانواده با مشکلات کمتری روبرو هستیم، اظهار کرد: در تهران اینگونه زیرساخت‌ها در حال از بین رفتن است و هماهنگی اجتماعی وجود ندارد.

تندگویان با انتقاد از اینکه امکان گفت‌وگو در خانواده‌ها در حال از بین رفتن است اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که برای ما در کشور و تهران وجود دارد کمرنگ شدن اعتقادات و باورها است. یکی از جنبه‌هایی که در حال رصد آن هستیم این است که گاهی در بین برخی جوانان اصلا اعتقادی وجود ندارد که بحث‌های روانشناسی را بر مبنای آن انجام دهیم.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه در کشور شاهد هستیم گاهی خودکشی‌هایی برای کسب لذت صورت می‌گیرد تصریح کرد: وقوع چنین حوادثی نشان می‌دهد اعتقاد و باوری در بین این افراد وجود ندارد و مسئولان ما در زمینه مهارت‌های اجتماعی و باورها صرفا شعار داده‌اند.

تندگویان در ادامه با بیان اینکه در شهر تهران محله محوری نیز از میان رفته است، گفت: مهاجرت‌های درون شهری شهر تهران را نابود کرده،‌ به طوریکه هر کسی که در بالای شهر زندگی می‌کند فکر می‌کند که شهروند بهتری است. باید ساختار عدالت شهری در تهران برقرار شود و جوانان به محله زندگی‌شان افتخار کنند. تهران شهری به هم ریخته از لحاظ فرهنگ اجتماعی و زیرساخت‌ها است.

معاون ساماندهی امور جوانان با اشاره به اینکه این معاونت به تازگی بحث اجباری شدن مشاوره‌های پیش، حین و بعد از ازدواج را مطرح کرده است، افزود: معتقدیم که این مشاوره‌ها باید به شکل قانون در بیاید. چطور می‌شود که موضوع مشاوره ازدواج که واجب تر از اخذ گواهینامه است در کشور اجباری نیست؟ مشکلات ما باید در سطح کلان حل شود. چرا که تهران شهری شده است که در آن با تجمیع نهادها روبرو هستیم.

تندگویان خطاب به مدیران مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده استان تهران نیز افزود: باید در نهادهای تخصصی خودتان به شکل تخصصی عمل کنید. اگر سندیکاهای شما در بحث‌های کارشناسی سیاستگذاری و دریافت مطالباتشان کنار معاونت جوانان قرار بگیرند این معاونت نیز می‌تواند به شکل مضاعف عمل کند.

تندگویان در ادامه با اشاره به اینکه در مدت هشت ماهه اخیر فعالیت خود درگیر مسائل زیادی در حوزه جوانان بوده است، اظهار کرد: به دنبال حل مشکلات جوانان تفاهم‌نامه‌هایی نیز با نهادهای مختلف این حوزه مانند ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت کار، نهادهای فعال در حوزه استارت آپ‌ها و اشتغال زایی و … صورت گرفته است.


telegram2 files