توقف آلزایمر با یک مولکول جدید

توقف آلزایمر با یک مولکول جدید

 

محققان آمریکایی متوجه شدند که مولکولی به نام ‘کامبینول’ سبب توقف گسترش پروتئین سمی به نام ‘تائو’ در مغز می شود که نقش مهمی در ابتلا به آلزایمر دارد.

 

سلول های مغزی ما دارای یک سیستم حمل و نقل متشکل از جاده های راست و موازی هستند که در آن مولکول های غذایی، مواد مغذی و قطعات جدا شده از سلول ها حرکت می کنند. در یک مغز سالم، پروتئین تائو به این جاده کمک می کند تا مستقیم بمانند. اما در بیماران آلزایمری میزان این پروتیین به سطوح غیرعادی می رسد و باعث تشکیل ساختارهای مضری به نام کلاف ها می شود.

در ابتدا این کلاف ها در منطقه ای از مغز که برای ساخت حافظه مهم هستند، تشکیل می شوند اما با پیشرفت بیماری، این کلاف ها در سایر قسمت های مغز گسترش می یابد.

اکنون محققان دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس روشی برای متوقف ساختن گسترش این کلاف های آسیب رسان کشف کرده اند.
مطالعه جدید آنها که در مجله Biochemical and Biophysical Research Communications منتشر شده است نشان می دهد که مولکول کوچکی به نام کامبینول مانع مهاجرت کلاف های تائو از یک سلول به سلول دیگر می شود.

در یک مغز سالم پروتئین تائو اطمینان می دهد که این کلاف ها با اتصال به میکروتوبول ها، که اسکلت سلول را تشکیل می دهند، مستقیم می مانند. اما در بیماری آلزایمر، تائو از این اسکلت جدا شده و به جای آن کلاف های به اصطلاح نروفیبریلاری ایجاد می شود که باعث کشته شدن سلول های مغزی می شود.

محققان دانشگاه کالیفرنیا با تجزیه و تحلیل پروتیین تائو در کشت های سلولی در محیط آزمایشگاه و در آزمایش بر موش ها متوجه شدند که کامبینول با مسدود کردن آنزیمی به نام nSMase2 از انتقال تائو جلوگیری می کند.

محققان می گویند این مکانیزیم که کامبینول مانع فعالیت آنزیم nSMase2 می شود می تواند پایه بزرگی برای ابداع دارو در آینده باشد.

 

منبع: ایرنا

 

بیشتر بخوانید

 


telegram2 files