چهار روش موثر در برخورد با کودکان کج خلق

چهار روش موثر در برخورد با کودکان کج خلق

کج خلقی‌های کودکان گاهی اوقات تبدیل به معضل شده و به طور کل، زندگی و روابط خانواده را دچار اختلال می‌کند. حتی در این‌گونه مواقع، والدین ممکن است مضطرب شوند و نتوانند احساسات خود را کنترل کنند. کارشناسان تربیتی معمولا از والدین می‌خواهند هنگام کج خلقی کودکان، به سرعت واکنش مناسب نشان دهند. محققان دانشگاه سیدنی در استرالیا پس از بررسی رفتارهای کودکان ۲ تا ۱۶ ساله، ۴ روش بسیار موثر در برخورد با کودکان کج خلق را شناسایی کرده‌اند.

 

به گزارش سایک نیوز و به نقل از طبنا (خبرگزاری سلامت)، هرکسی که کودک یا کودکانی در خانه دارد، می‌داند که گاهی اوقات کودکان بداخلاق می‌شوند. مثلا ممکن است یک ناراحتی بسیار کوچک، موجب بداخلاقی بزرگی می‌شود و یا فرشته کوچولویتان، مثل یک حیوان وحشی رفتار کند.

محققان دانشگاه سیدنی، روی رفتارهای تهاجمی، قانون شکنی و کج خلقی فراوان کودکان ۲ تا ۱۶ ساله تحقیق کرده‌اند و به چهار روش موثر در برخورد با این رفتارها دست یافتند.

 

از کج خلقی‌های کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- رفتارهای مخالف که نظم زندگی خانواده را به هم می‌ریزد.

۲- اضطراب‌های کودکان که به باقی افراد خانواده نیز سرایت می‌کند.

۳- وقتی رفتار کودک باعث می‌شود، والدین احساس بی‌لیاقتی کنند.

۴- به کج خلقی‌های خود ادامه می‌دهند و سروصدای بیشتری راه می‌اندازند.

بنابر توصیه این محققان، والدین برای کنترل رفتار کودکان و آرام نگهداشتن آنها، باید:

* هر رفتار خوبی را که از کودک می‌بینند، با محبت کردن و توجه‌های کوتاه مدت، پاداش دهند. حتی اگر کودک در زمان گذراندن تنبیه خود است.

* هر زمان که تغییری در رفتار او به سمت خوب شدن دیدند، او را تحسین کنند. مثلا اگر کودک اسباب بازی‌های نامرتب خود را منظم سرجایش گذاشت، از او تعریف کنند.

* در برابر رفتار بد، فورا با یک توضیح کاملا شفاف از کار غلط آنها، واکنش نشان دهند.

* اگر کودک به بدرفتاری خود ادامه داد، او را به اتاقش فرستاده و به او بگویند، مدتی بنشیند – مثلا چند دقیقه – و به رفتار بد خود فکر کند.

والدین با این ترفندهای بسیار ساده که بنابر تحقیقات، موثرترین هستند، می توانند رفتارهای نامناسب کودکان خود را مهار کنند.

 

بیشتر بخوانید


telegram2 files