مصاحبه اختصاصی سایک نیوز با آقای مهندس رضوی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و نظارت بر امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در خصوص طرح ملی “تربیت مربی مهارت های ازدواج”

مصاحبه اختصاصی سایک نیوز با آقای مهندس رضوی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و نظارت بر امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در خصوص طرح ملی “تربیت مربی مهارت های ازدواج”

 

گفتگوی زیر مصاحبه اختصاصی سایک نیوز با آقای مهندس رضوی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و نظارت بر امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در خصوص طرح ملی “تربیت مربی مهارت های ازدواج”می باشد.

 

🔹آقای مهندس رضوی در پاسخ به سوال خبرنگار سایک نیوز درخصوص طرح ملی “تربیت مربی مهارت های ازدواج” که از دوم اردیبهشت شروع و با استقبال خیلی خوبی از سوی متخصصین حوزه مواجه شده،بیان داشتند:بر اساس ماموریت هایی که وزارت ورزش و جوانان در حوزه جوانان، مشخصا در حوزه ازدواج و خانواده بر عهده دارد، برنامه هایی را از سال های قبل شروع کرده بود و این برنامه ها به صورت اشکال مختلف در سراسر کشور اجرا می شد. در بند ج ماده ۱۰۲ قانون برنامه ششم، برای موضوع برگزاری کارگاه های قبل از ازدواج، حین ازدواج و بعد از ازدواج، دستگاه هایی را موظف کرده اند.در این راستا ما طرحی را برنامه ریزی کردیم تا از همه ظرفیت ها استفاده شود.

🔹مشکلی که ما در اجرای طرح سال ۹۶ با آن مواجه شدیم، این بود که در خیلی از شهرستان ها دسترسی به افرادی که بتوان به عنوان مدرس در این کارگاه ها مورد استفاده قرار بگیرند کم بود، به هر حال باید از تهران و یا مراکز دیگر استان ها اعزام می شدند، که خیلی هزینه بر بود. لذا تصمیم بر این شد که ما خودمان دوره هایی را برگزار کنیم و بعد از آموزش افراد واجد شرایط از آنها در برگزاری کارگاه ها استفاده کنیم.بعد از طراحی این برنامه ما نیازمند یک مجری توانمند و متخصص بودیم که موسسه آموزش عالی مدت شرایط ما برای برگزاری این طرح دارا بود و عهده دار این کار بزرگ شد.

🔹در نهایت گواهی هایی که برای افراد صادر می شود و در لیست بانک اطلاعات مدرسین ادارات کل ورزش و جوانان استان ها قرار می گیرند و به عنوان مدرس در کارگاه هایی که طبق برنامه ریزی قرار است برگزار شود از آنها استفاده می شود.

🔹مدیرکل دفتر برنامه ریزی و نظارت بر امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در مورد اهدافشان از اجرای این طرح گفتند:هدف اصلی ما افزایش ازدواج و پایداری خانواده ها و کاهش طلاق در جامعه است و امیدوارم بتوانیم فضایی را فراهم کنیم که افراد جامه به خصوص تا ۵ سال اول زندگی را تحت پوشش برنامه های آموزشی مهارت ها قرار بدهیم و انشاءالله که اثر بخشی این کارها مناسب باشد و در نهایت بتواند منجر به پایداری خانواده ها و افزایش ازدواج و کاهش طلاق در جامعه باشد.دو رویکرد ضمنی هم همراه این ماجرا است: یک، موضوع اشتغال و ورود تعداد زیادی از این افراد برای ورود به فضای کسب و کار و بازار حوزه تخصصی خودشان و دوم اینکه تعداد افراد بیشتری را می توانیم تحت پوشش برنامه قرار بدهیم.

🔹ایشان در پاسخ به برنامه های آینده با توجه به ظرفیت محدود دوره ها و از طرفی با توجه نیاز کشور به این متخصصان و استقبالی که صورت گرفته بیان داشتند:هر طرحی که در سطح کشور به صورت طرح ملی مانند این طرح اجرا می شود، نیاز به برنامه ریزی های دقیق و کارشناسانه دارد، اما استمرار یک طرح زمانی اتفاق می افتد که ما اثربخشی این کار را بتوانیم بسنجیم. قطعا در یک بازه زمانی باید اثربخشی طرح اجرا شده را ببینیم. اگر شاخص های سنجش و ارزیابی اثربخشی طرح را به ما نشان داد حتما باید استمرار پیدا کند.قطعا این دوره ای که در حال برگزاری هستیم مورد بررسی و آسیب شناسی دقیق و ارزیابی قرارمی گیرد تا بتوانیم مبتنی بر آن برنامه بعدی را طراحی و اجرا کنیم.

🔹در ادامه گفتند:ما به عنوان یکی از دستگاه هایی که ماموریت داریم باید چند نکته را رعایت کنیم: یک اینکه موازی کاری با سایر دستگاه ها نداشته باشیم، هماهنگی بین دستگاه ها باید باشد تا همپوشانی فعالیت ها اتفاق نیفتد. و اگر هم افزایی بین دستگاه های مختلفی که در این زمینه ماموریت دارند اتفاق بیفتد قطعا می توانیم انتظار داشته باشیم که همه اقدامات اثربخشی لازم را خواهند داشت، اما اگر این هم افزایی ها نباشد و این هماهنگی بین دستگاه ها در این زمینه نباشد اولا به هدف اصلی نخواهیم رسید و نکته دوم اینکه هیچ دستگاهی به تنهایی قادر به این ماموریت نیست.

 

مصاحبه اختصاصی سایک نیوز با آقای مهندس رضوی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و نظارت بر امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در خصوص طرح ملی “تربیت مربی مهارت های ازدواج”


✅سایک نیوز؛ اخبار و مطالب روان شناسی و مشاوره
https://telegram.me/joinchat/CNHnsTyu3STAkOT6r9wOHg

 


telegram2 files